رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی عمان

بر اساس داده های منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان، تولید ناخالص داخلی حقیقی این کشور در سه ماهه اول سال 2023 با نرخ سالانه 4.7 درصد رشد کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، تولید ناخالص داخلی واقعی عمان – تولید ناخالص داخلی برای قیمت‌های ثابت – در سه ماهه ژانویه تا مارس به 8.7 میلیارد ریال رسید. این رقم در سال گذشته حدود 8.3 میلیارد ریال بود.

تولید ناخالص داخلی غیر هیدروکربنی با نرخ 4.6 درصد در سه ماهه اول رشد کرد، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی هیدروکربنی 3.5 درصد بود. رشد تولید ناخالص داخلی غیر هیدروکربنی عمدتاً ناشی از فعالیت‌های قوی در بخش‌های صنعتی و خدماتی عمان بود.

در بخش هیدروکربنی، فعالیت نفتی در سه ماهه اول سال 2023 با رشد 2.8 درصدی به 2.82 میلیارد ریال رسید، در حالی که فعالیت‌های گازی با رشد 7.6 درصدی به 449 میلیون ریال در مدت مشابه رسید.

در رشد غیرهیدروکربنی، کل فعالیت‌های بخش صنعتی 4.4 درصد افزایش یافت که عمدتاً با رشد 5.2 درصدی در بخش تولید افزایش یافت. صنایع ساختمانی و معدنی به ترتیب 3.1 درصد و 9.9 درصد رشد کردند.

فعالیت‌ها در بخش خدمات، بزرگترین سهم در تولید ناخالص داخلی عمان، در سه ماهه اول سال 2023 حدود 4.5 درصد رشد کرد. در بخش خدمات، تجارت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی شاهد رشد 5 درصدی بودیم.

اعداد رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول با رشد تولید ناخالص داخلی عمان در سال 2022 مطابقت دارد، یعنی همان زمانی که سلطان نشین رشد 4.3 درصدی را برای کل سال ثبت کرد

بیشتر بخوانید:

برای کل سال 2023، برآوردهای دولت در ژانویه رشد تولید ناخالص داخلی واقعی عمان را 5.5 درصد پیش بینی کرد که عمدتاً به دلیل افزایش تولید نفت و گاز است. طبق برآوردهای دولت، رشد تولید ناخالص داخلی هیدروکربنی 10.1 درصد و تولید ناخالص داخلی غیر هیدروکربنی 2.9 درصد در سال جاری تخمین زده می‌شود.

با این حال، نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و آژانس های رتبه بندی اعتباری جهانی تخمین زده‌اند که رشد اقتصادی عمان در سال 2023 به طور قابل توجهی کمتر از سال قبل باقی خواهد ماند که عمدتاً به دلیل کاهش پیش بینی شده تولید نفت به دلیل تصمیم اوپک پلاس است که عمان هم یکی از اعضای آن محسوب می‌شود.

هفته گذشته، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی سلطان نشین در سال 2023 به 1.3 درصد کاهش یابد و سپس به 2.7 درصد در سال 2024 بازگردد که منعکس کننده کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس و رشد متوسط در بخش غیر هیدروکربنی است.

با این حال، صندوق بین المللی پول اذعان کرد که اقتصاد عمان به رشد خود ادامه می‌دهد و تورم در سطوح پایین مهار می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *