انقلاب خودروهای برقی در عمان

شکاف زیادی بین میزان پیشرفت در تولید خودروهای برقی و میزان استفاده مردم از آن‌ها وجود دارد. به همین خاطر، برجسته کردن اهمیت و مزایای آن‌ها برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است. خودروهای الکتریکی سازگار با محیط زیست هستند و به کاهش آلودگی ناشی از احتراق سوخت کمک می‌کنند. این نوع خودرو باعث صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود، زیرا فقط نیاز به شارژ مجدد با برق دارد که در مقایسه با سوخت بنزینی هزینه کمی دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، خودروهای برقی دیگر نیاز به تعمیر و نگهداری موتور، تعویض روغن و موارد مشابه دیگر ندارد؛ به همین خاطر، هزینه‌های دوره‌ای و عملیاتی مربوط به خودروهای برقی شدیداً کاهش می‌یابد.

خودروی برقی بی صدا است، زیرا موتور صدای مزاحم تولید نمی‌کند و ایمن است، چون دارای کیسه هوا است و برای محافظت از سرنشینان می‌توان برق آن را در هر زمان قطع کرد.

مطالعات بین‌المللی نشان داده‌اند که خودروهای برقی 3 درصد از فروش خودرو در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود تا پایان سال 2025، این آمار به 10 درصد افزایش یابد. تا سال 2040، میزان استفاده از خودروهای برقی به 58 درصد خواهد رسید.

دولت عمان برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی، مشوق‌ها و تسهیلاتی را تعریف کرده است. به عنوان مثال، مالکان خودروهای برقی 100 درصد از مالیات گمرکی و پرداخت هزینه‌های جانبی مرتبط دیگر معاف هستند.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده خودروهای برقی و لوازم یدکی ویژه آن‌ها به شرط اعمال این مشوق‌ها برای مدت سه سال قابل تمدید و از اول ماه جولای سال جاری به صفر درصد کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

هزینه شارژ خودروهای برقی در عمان بین 1 تا 2 ریال عمانی است که برای طی مسافت بین 300 تا 500 کیلومتر کافی است. هدف‌گذاری دولت عمان این است که میزان استفاده از خودروهای برقی تا سال 2030 به 35 درصد افزایش یابد.

دولت عمان قصد دارد هزینه شارژ خودروهای برقی را هم‌تراز با قیمت برق خانگی محاسبه کند. سازمان تنظیم مقررات خدمات عمومی عمان مقرراتی را برای تنظیم فعالیت شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در عمان صادر کرد که در چارچوب مقررات قانون تنظیم و خصوصی سازی بخش برق و آب است. هدف اصلی دولت عمان، رسیدن به تولید کربن صفر درصد تا سال 2040 است.

طبق برنامه‌ریزی‌ها، دولت عمان قصد دارد تا سال 2040، حدود 22 هزار شهروند ساکن عمان را مجهز به خودروهای برقی کند که حدود 65 درصد از کل خودروها در خاک عمان را شامل می‌شود. تأکید سلطان هیثم بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش تولید کربن است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *