استقبال عمان از پروژه‌های علمی مرتبط با ذخیره آب

العامرات، واقع در استان مسقط، شهری است که به سرعت در حال رشد است. جمعیت زیادی با تقاضای زیادی برای منابع آبی در آن زندگی می کنند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، این شهر به دلیل آب و هوای خشک و منابع آبی محدود با کمبود آب مواجه است. برخی مکانیسم‌ها برای رسیدگی به موضوع کمبود آب و تضمین استفاده پایدار از منابع آب مورد نیاز است.

یک راه حل بالقوه استفاده از فاضلاب برای کشاورزی است. فاضلاب را می‌توان تصفیه و برای آبیاری مجدد استفاده کرد. این امر می‌تواند به کاهش تقاضا برای منابع آب شیرین کمک و یک منبع آب جایگزین برای کشاورزی فراهم کند.

تکنیکی به نام «باغ چهارگانه» وجود دارد که با موفقیت در سایر نقاط جهان اجرا می‌شود.

باغ چهارگانه یک تکنیک کشاورزی پایدار است که فضا و منابع موجود را به حداکثر می‌رساند. این روش شامل تقسیم یک باغ به چهار بخش است که هر بخش دارای یک نوع گیاه متفاوت است.

این تکنیک امکان استفاده موثر از آب و مواد مغذی، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود کیفیت خاک را فراهم می‌کند.

هدف این پروژه با ترکیب فاضلاب برای آبیاری با تکنیک باغچه چهارگانه، رسیدگی به مسئله کمبود آب در عین ترویج شیوه‌های کشاورزی پایدار است.

در صورت تصویب، این روش می‌تواند به جمع آوری و تصفیه فاضلاب از منطقه العامرات برای استفاده در شیوه‌های کشاورزی پایدار کمک کند.

مطالعات متعددی در عمان برای بررسی استفاده بالقوه از پساب برای اهداف کشاورزی انجام شده است.

یکی از این مطالعات به بررسی کیفیت آب تصفیه شده و پایداری آن برای آبیاری در منطقه العمرات پرداخت.

این مطالعه نشان داد که فاضلاب تصفیه شده با استانداردهای محلی و بین المللی برای کیفیت آب آبیاری مطابقت دارد و می‌تواند به طور ایمن برای اهداف آبیاری استفاده شود.

مطالعه دیگری استفاده بالقوه از پساب تصفیه شده برای آبیاری در باطنه را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطالعه نشان داد که استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری تأثیر مثبتی بر عملکرد دارد و می تواند راه حل مناسبی برای رسیدگی به مسئله کمبود آب در منطقه باشد.

وزارت زراعت، شیلات و منابع آب چندین پروژه را اجرا کرده است که با موفقیت شیوه‌های کشاورزی پایدار را ترویج کرده و مصرف آب را در کشور کاهش داده است.

به طور کلی، مطالعات و پروژه‌های قبلی در عمان پتانسیل استفاده از پساب برای مقاصد کشاورزی را نشان داده است و بینش‌های ارزشمندی را در مورد امکان‌سنجی و اثربخشی این رویکرد در رسیدگی به موضوع کمبود آب در این کشور ارائه کرده است.

شایان ذکر است که دولت عمان از هرگونه پیشنهاد یا تحقیق علمی در زمینه ذخیره منابع آبی استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *