توسعه قابل‌توجه پروژه‌های آبزی‌پروری در عمان

12 پروژه پرورش ماهی که قرار است با هزینه بیش از 160 میلیون ریال راه اندازی شوند، از وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آب تایید تجاری دریافت کرده‌اند.

به گزارش عمان چنس، دکتر عیسی بن محمد الفارسی، مدیر توسعه آبزی پروری وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آب در مصاحبه‌ای اختصاصی با مسقط دیلی گفت که پرورش ماهی یا آبزی پروری یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در تجارت تولید مواد غذایی در جهان با رشد سالانه‌ی تقریبی 9 درصد است.

وی افزود: «آمارها نشان می‌دهد که جهان در سال 2025 به 40 میلیون تن غذی اضافی برای آبزیان جهت تامین سرانه مصرف با توجه به شاخص‌های فعلی رشد جمعیت جهان نیاز خواهد داشت.»

12 طرح آبزی پروری تاییدیه نهایی را گرفته و در مرحله راه اندازی است. از جمله سه پروژه در قریات که شامل یک پروژه پرورش ماهی قزل آلا سرپوشیده به ارزش 71 میلیون ریال با ظرفیت 20000 تن، یک پروژه پرواربندی ماهی تن در الحجیر 1.8 میلیون ریال ، و پروژه شرکت تاج البحر به ارزش 1.6 میلیون ریال در منطقه راس ابوداوود در قریات برای تولید 1 هزار تن ماهی کوپر است.

بیشتر بخوانید:

پروژه های دیگر عبارتند از: یک پروژه برای تولید 10000 تن ماهی سی باس و کوپر در ولایت سیب با هزینه 30 میلیون ریالی، یک پروژه تولید ماهی باله در ولایت صور با هزینه 32 میلیون ریالی و یک پروژه برای تولید ابلونی عمانی در ولایت مرباط با هزینه 1.9 میلیون ریالی.

پروژه‌های آبزی پروری در عمان به پروژه‌های یکپارچه آبزی پروری و تجاری آبزی پروری طبقه بندی می‌شوند. پروژه‌های یکپارچه آبزی پروری مبتنی بر ادغام بین فعالیت‌های کشاورزی و آبزی پروری است. هدف این پروژه‌ها بهینه سازی استفاده از منابع زمین و آب در فعالیت‌های تولید مواد غذایی است که به امنیت غذایی کمک می‌کند. در مورد پروژه‌های تجاری آبزی پروری، بیشتر آنها در دریا یا در خشکی در کنار دریا انجام می‌شوند.

در حال حاضر، 28 مزرعه کوچک و متوسط برای کشاورزی تلفیقی در استان‌های مختلف عمان در نظر گرفته شده‌اند. استان باطنه جنوبی برای پروژه‌های یکپارچه پرورش ماهی در دسترس است، در حالی که مسقط، شرقیه جنوبی و وسطی برای پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ بهتر هستند.

کل تولیدات پرورش ماهی در عمان در سال 2022 به 3 هزار و 469 تن به ارزش تقریبی 7.33 میلیون ریال رسید که نسبت به سال 2021 حدود 90 درصد افزایش داشته است. از کل تولید، سهم ماهی کوپر 2 هزار و 101 تن و میگوی سفید 1 هزار و 78 تن و کل تولید ماهی تیلاپیا 290 تن بوده است. پرورش ماهی باعث کاهش فشار در زمینه صید گونه‌های بومی مانند ابلونی عمانی می‌شوند.

این وزارتخانه با ایجاد پروژه‌های پرورش ماهی با استفاده از قفس‌های شناور و پرورش ماهی سرپوشیده در مسندم، باطنه جنوبی و مسقط و پروژه‌های پرورش ماهی در استخرهای شرقیه جنوبی، الوسطی و ظفار قصد دارد پروژه‌های پرورش ماهی را در استان‌ها تنوع سازی کند.

تولید انواع ماهی از طریق آبزی پروری در دستور کار دولت عمان قرار دارد. گونه‌های کپور و باراماندی در دست بررسی و مطالعه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *