اتحادیه گمرکی کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۵ کار خود را آغاز می‌‎کند

اقتصادی – عمان چنس: روزنامه بحرینی «الایام» اعلام کرد اتحادیه گمرکی خلیج در سال ۲۰۲۵ راه‌‎اندازی خواهد شد که مشابه سیستم اتحادیه اروپا خواهد بود و به افزایش حجم مبادلات تجاری منطقه کمک می‌کند.

این روزنامه به نقل از یک منبع ناشناس نوشت که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس طی سال ۲۰۲۵ رویه‌های گمرکی واحدی را بین خود اجرا خواهند کرد که مطابق با آنچه دبیرخانه کل کشورهای شورای همکاری روی آن کار کرده است و مشابه سیستم کشورهای اتحادیه اروپا خواهد بود.

وی تاکید کرد که این اقدام با غلبه بر چالش‌های تجارت درون منطقه‌ای، به تقویت و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو شورا کمک می‌‎کند. افزایش حجم مبادلات تجاری، ارتقای آن به سطوح مورد نیاز و ارتقای راه‌های همکاری به‌ویژه با توجه به چشم‌اندازهای توسعه‌ای منطقه، از نتایج این اقدام خواهد بود.

اتحادیه گمرکی شورای همکاری خلیج بر پایه‌های متعددی استوار است؛ از جمله تعرفه گمرکی یکپارچه نسبت به جهان خارج، نظام گمرکی (قانون) یکپارچه، تصویب مقررات و سیستم‌‎های مشابه برای کشورهای شورای همکاری در زمینه‌های مربوطه، یکسان‌سازی گمرکی، مالی و سیستم‌های اداری داخلی و رویه‌های مربوط به واردات، صادرات و صادرات مجدد در کشورهای شورا.

همچنین شامل یک نقطه ورودی واحد است که در آن حقوق گمرکی یکپارچه دریافت می‎شود و کالاها بدون محدودیت گمرکی یا غیر گمرکی، با در نظر گرفتن قرنطینه دامپزشکی و کشاورزی و کالاهای ممنوعه و محدود منتقل می‌شوند. همچنین با کالاهای تولید شده در هر یک از کشورهای شورای همکاری به عنوان محصولات ملی برخورد می‌شود.

اتحادیه گمرکی شورای همکاری خلیج فارس یکی از ابزارهای یکسان‌سازی سیستم‌ها و رویه‌های گمرکی در کشورهای شورای همکاری است که این کشورها چندین سال برای دستیابی به آن تلاش کرده‌اند.

 

 

منبع: سندباد به نقل از الایام بحرین

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *