نقش برجسته کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط در تولید ناخالص عمان

نقش شرکت‌های کوچک و متوسط در چند سال گذشته به عنوان محرک اصلی توسعه اقتصادی در کشور عمان بسیار برجسته بوده است و این بخش حدود 25 درصد یا 8 میلیارد ریال عمان در تولید ناخالص داخلی سهم دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، سازمان توسعه بنگاه های کوچک و متوسط موسوم به ASMED با رونمایی از دستاوردهای خود در سال 2022 و ابتکارات آتی برای سال 2023، یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد.

این ابتکارات بر توسعه و توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه‌های مرتبط با حفظ ارزش پول ملی، تأمین مالی، تحول دیجیتال و کارآفرینی و سایر موارد مشابه متمرکز هستند.

عبدالعزیز بن سعید الرئیسی، نایب رئیس سازمان توسعه بنگاه های کوچک و متوسط اعلام کرد که این مرجع در سال 2023 یک آکادمی دیجیتالی برای کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی خواهد کرد. به علاوه، مطالعه و تحلیل فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمام استان‌های عمان در دستور کار قرار دارند.

به گفته سعید الرئیسی، سه سال پیش سهم شرکت‌های کوچک و متوسط در تولید ناخالص داخلی حدود 7 میلیارد ریال عمان یا 24 درصد بود. بر اساس آخرین آمار، این رقم در حال حاضر بین 25 تا 26 درصد، معادل 8 میلیارد ریال عمان قرار دارد.

سعید الرئیسی از برنامه ریزی این نهاد برای تامین مالی 250 موسسه در سال جاری و مجوز 70 مرکز جدید پشتیبانی خدمات بر اساس نیاز هر استان خبر داد.

تعداد شرکت‌های کوچک و متوسط ثبت‌شده بر اساس آمار مؤثق تا دسامبر ۲۰۲۲، ۱۰۴ هزار و ۱۴۱ مورد بوده است.

تعداد کارت‌های کارآفرینی (ریادا) در عمان 37 هزار و 489 مورد بود که سهم 2 میلیارد ریالی در صادرات داشتند.

سعید الرئیسی افزود: «مجموعاً، 28 هزار و 445 کارت جدید کارآفرینی در عمان در سال 2022 صادر شده است. درخواست‌های تمدید هم 20 هزار و 113 مورد بود. دارندگان کارت کارآفرینی عمان می‌توانند از انواع تسهیلات، مشوق‌ها و معافیت‌ها از دستگاه‌های دولتی و خصوصی ذی‌ربط بهره‌مند شوند. تا کنون بیش از 770 جلسه و رایزنی درمورد جنبه‌های مختلف تجاری، اداری، بازاریابی، فنی و حقوقی برای شرکت‌های کوچک و متوسط برگزار شده است.»

بر اساس گزارش‌های مؤثق، توافقنامه‌هایی با هدف ارائه 300 فرصت برای شرکت‌های کوچک و متوسط در چندین زمینه امضا شد.

یونس محمد النصری، دستیار معاون مالی و سرمایه گذاری در سازمان توسعه بنگاه های کوچک و متوسط در این رابطه گفت: «بیش از 203 درخواست سرمایه‌گذاری داشتیم که با 20 مورد آن‌ها موافقت شد. حجم سرمایه‌گذاری‌ها 2 میلیون ریال عمان بود.»

همچنین، سازمان توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط برنامه های متعددی را برای ارتقای مهارت‌های کارآفرینان در سال 2023 مد نظر دارد که به تفکیک هر استان اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *