وضعیت تولید ناخالص کشور عمان

یکی از عواملی که نقشی اساسی در اقتصاد یک کشور دارد، تولید ناخالص کشور است.

به گزارش عمان چنس، تولید ناخالص در برنامه ریزی بودجه یک کشور نقش کلیدی دارد و کارشناسان اقتصادی از این شاخص اقتصادی برای پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه تعریفی از تولید ناخالص کشور بیان کنیم؛ تولید ناخالص یک کشور عبارت است از کل ارزش پولی محصولات نهایی تولید شده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره ی زمانی معین است.

حال، در این قسمت به  وضعیت تولید ناخالص کشور عمان می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم عمان 2028 به عنوان کشوری پیشتاز در زمینه‌ی اقتصادی در چه وضعیتی قرار خواهد داشت.

‌وضعیت تولید ناخالص داخلی در عمان 2028

کارشناس : آرون او.نیل

برای بررسی تولید ناخالصی داخلی کشور کارشناسان از شاخص قیمت‌های جاری استفاده کرده‌اند. بر اساس این شاخص کارشناسان پیش بینی می‌کنند که میزان تولید ناخالصی داخلی عمان در محدوده ی زمانی سال‌های 2023 تا  2028 به رقمی معادل 123،94 میلیارد دلار آمریکا برسد.

زمانی که برای سنجش تولید ناخالص داخلی، از شاخص دلار به عنوان معیار استفاده می‌کنید، نتیجه به دست آمده مطابق با تعریف صندوق بین المللی پول اعلام تعیین و اعلام می‌گردد و کالای تولید و خدمات نهایی ارائه شده در این کشور به ارزش دلار آمریکا در طول یک سال قابل اندازه گیری است.

سرانه تولید ناخالص داخلی عمان در سال 2028

کارشناسان معتقدند که سرانه تولید ناخالصی داخلی عمان در سال‌های 2023 تا 2028 با 93/0 درصد افزایش یابد. این مقدار در صورتیکه با معیار دلار آمریکا سنجیده شود، چیزی حدود 204 دلار آمریکا خواهد بود. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این سیر صعودی به صورت مداوم ادامه نمی‌یابد و ممکن است در فاصله ی بین سال‌های 2025 تا 2026 افت نسبی را شاهد باشیم.

به طور کلی کارشناسان روند رشد تولید ناخالص داخلی کشور عمان را با شاخص دلار آمریکا 123.94 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اما چرا باید از شاخص دلار برای ارزیابی سرانه تولید ناخالص داخلی استفاده کنیم؟ این شاخص مقدار تولید ناخالص داخلی را به قیمت جاری و بین المللی توصیف می‌کند.

چگونه سرانه تولید ناخالص داخلی را با معیار دلار می‌سنجند؟ برای تعیین میزان رشد یا کاهش میزان سرانه در ابتدا مقدار آن را در مدت معین موردنظر می‌سنجند، سپس مقدار به دست آمده را به دلار تبدیل و تقسیم بر جمعیت کشور می‌کنند و بدین سان

این شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه را به قیمت‌های جاری توصیف می‌کند. بدین ترتیب، تولید ناخالص داخلی ابتدا از پول ملی به دلار آمریکا با قیمت‌های مبادله رایج تبدیل می‌شود و سپس بر کل جمعیت تقسیم می‌گردد. تولید ناخالص داخلی معیاری از آن جهت اهمیت دارد که برای سنجش بهره وری یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان بر این باورند که با توجه به نقشی که عمان در اقتصاد جهانی دارد، پس بامقایسه این در سال 2023 و 2028 ، می توان نتیجه گرفت؛ میزان برابری قدرت خرید عمان در تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2028 همچنان با 12/0 درصد در سطح مشابه باقی خواهد ماند و عمان تمایل به ثابت نگه داشتن این وضعیت خواهد داشت.

باید این نکته را در نظر داشت که این شاخص در واقع نشان دهنده‌ی سهم تولید ناخالص یک کشور در تولید ناخالص داخلی جهانی است. به همین علت اینکه یک کشور تا چه حد بتواند تولید ناخالص داخلی خود را با قدرت خرید تعدیل شده خود همسان کند بسیار مهم است و همچنین زمانی که این معیار با در نظر گرفتن قدرت خرید یک کشور تا چه مقدار از ارزش تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است. در نظر داشته باشید که منظور از تولید ناخالص داخلی یک کشور ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در طول یک سال است.

سهم تولید ناخالص داخلی در بخش‌های مختلف اقتصادی عمان 2021

همانطور که گفته شد تولید ناخالص داخلی معیاری بسیار مهمی در تعیین وضعیت اقتصادی کشور است. اما باید در نظر داشت که این شاخص تنها به یک بخش اقتصادی محدود نیست و باید در نظر داشت که هر بخش چه سهمی از این شاخص را به خود اختصاص داده است. هر چه این پراکندگی بیشتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد کشور در وضعیت بهتر و پویاتری قرار دارد. حال به صورت مختصر به بررسی بخش های مختلف اقتصادی عمان می‌پردازیم.

با توجه به بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که تولید ناخالص داخلی عمان بین سه بخش عمده‌ی کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم شده است. در این میان بخش کشاورزی با سهمی حدود 12/2 درصد از تولید ناخالص داخلی به عنوان کمترین سهم در نظر گرفته شده است؛ اما بخش صنعت عمان 57/48 درصد و خدمات با 84/47 درصد توانسته‌اند بیشترین سهم را به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *