عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد عمان

در دنیای اقتصاد امروز که اقتصاد کشورها به وسیله عواملی مانند سرمایه گذاری خارجی، صادرات و واردات کالا و غیره بهم متصل هستند، بدهی ملی نیز به عاملی اجتناب ناپذیر در بدنه‌ی اقتصاد هر کشوری تبدیل شده که عضو این زنجیره است. اما پیش از هر چیز، بهتر است تعریف مختصر از بدهی ملی ارائه دهیم. اینکه این شاخص شامل چه مواردی است و چگونه محاسبه می‌شود و سپس بدهی ملی را در مورد کشور عمان بررسی می‌کنیم.

به گزارش عمان چنس بدهی ملی(بدهی عمومی یا بدهی دولت) به نوعی از قرض گفته می‌شود که توسط دولت مرکزی از بانک مرکزی گرفته شده است. در دولت‌های فدرال، «بدهی ملی» ممکن است به بدهی‌های ایالت‌ها، شهرها یا دولت‌های محلی به دولت مرکزی نیز اطلاق شود.

بدهی دولتی عمان در سال 2028 چقدر است؟

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان بدهی ملی کشور عمان در محدوده‌ی زمانی بین سال‌های 2023 تا 2028 در مجموع 7/0 میلیارد دلار آمریکا افزایش یابد و این مقدار  چیزی حدود 56/1 درصد، است. اما باید در نظر داشت که اگر به روند پیشروی اقتصاد عمان توجه کنیم، می‌توان به سادگی ادعا کرد که این افزایش کلی به طور مداوم و طی سال‌های 2024 و 2028 اتفاق رخ نمی‌دهد، کارشناسان برآورد کرده‌اند که در سال 2028 بدهی ملی به 45.46 میلیارد دلار برسد.

باید در نظر داشت که این شاخص بدهی ناخالص عمومی دولت را توصیف می‌کند؛ در عین حال شامل بدهی‌هایی را شامل می‌شود که مستلزم پرداخت اصل پول یا پرداخت سود ویا اصل سرمایه توسط بدهکار به طلبکار در سررسید مورد نظر است.

بدهی ملی عمان در رابطه با تولید ناخالص داخلی در سال 2028

بنابر تعریف ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، بدهی ناخالص شامل کلیه بدهی‌هایی است که مستلزم پرداخت یا پرداخت سود و/یا اصل سرمایه توسط بدهکار به طلبکار در سررسید مورد نظر است؛ پس این شاخص بدهی ناخالص عمومی دولت را در رابطه با تولید ناخالص داخلی کشور توصیف می‌کند. از سوی دیگر، تولید ناخالص داخلی به ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در طول یک سال اشاره دارد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده اند که نسبت بدهی ملی به تولید ناخالص داخلی عمان بین سال‌های 2023 تا 2028 در مجموع شش واحد درصد کاهش یابد؛ که بر همین اساس این احتمال وجود دارد که این نسبت در سال 2028 به 76/36 درصد برسد.

نسبت هزینه‌های نظامی به تولید ناخالص داخلی در عمان 2021

از قدیم الایام ارتش نشانی از قدرت یک کشور در زمینه‌های مختلف بود، تاکید بر این موضوع امروزه نه تنها کمرنگ نشده است بلکه کشورهای مختلف برای تامین امنیت داخلی خود بیشتر از پیش به آن تاکید می‌کنند. کشور عمان با توجه به شرایط ملتهب خاورمیانه، برای تامین امنیت خود گزینه تقویت ارتش را همیشه مد نظر خود قرار داده است؛ بنابراین هزینه‌های نظامی یکی از کلیدی‌ترین عواملی است که بر بودجه و اقتصاد کشور تاثیر گذار است. ما در اینجا نسبت هزینه‌های نظامی نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور عمان بررسی خواهیم کرد. تا نقش این دو را در اقتصاد عمان ارزیابی کنیم.

بیشتر بخوانید:

اما در ابتدا بهتر است به تعریف هزینه‌های نظامی بپردازیم. اینکه هزینه‌های نظامی دقیقا به چه دسته‌ای از هزینه ها اطلاق می‌شود؟ ارقام هزینه های نظامی به میزان پولی که برای نیروهای مسلح یک کشور برای انجام یکسری از عملیات‌ها صورت می‌گیرد، گفته میشود. این عملیات‌ها عبارتند از عملیات های حفظ صلح و دفاع و غیره . هنگام مقایسه ارقام بین المللی، بسته به آنچه کشورهای مربوطه به عنوان هزینه های نظامی در نظر می گیرند، ممکن است تناقضاتی وجود داشته باشد.

در سال 2021، نسبت هزینه‌های نظامی به تولید ناخالص داخلی در عمان از سال 2020 به میزان 5/2 واحد درصد کاهش یافته است. بنابراین، این نسبت در عمان با 34/7 درصد کمترین میزان خود را در آن سال داشته است و نشان از زیر ساخت‌های مناسب نظامی عمان است.

نسبت هزینه‌های دولت به تولید ناخالص داخلی در عمان 2028

همانطور که در قسمت‌های پیشین گفته شد، این شاخص هزینه‌های عمومی دولت را به عنوان سهمی از تولید ناخالص ملی نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول مخارج عمومی دولت را شامل هزینه‌های کل و کسب خالص دارایی‌های غیرمالی تعریف می‌کند.

کارشناسان اقتصادی در رابطه با نسبت هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی در عمان به بررسی آمار در دست پرداختند؛ نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد که بین سال های 2023 تا 2028 به طور مداوم نسبت هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی در مجموع 1/4واحد درصد کاهش خواهد یافت. همچنین آنان تخمین زده‌اند که این نسبت در سال 2028 به 99/27 درصد برسد.

تراز بودجه عمان در رابطه با تولید ناخالص داخلی 2028

تا اینجا ما درباره ی عوامل مهمی که بر اقتصاد و بودجه یک کشور تاثیر می‌گذارد، صحبت کردیم. با توجه به عوامل ذکر شده تاثیر عوامل مورد نظر را نیز بر اقتصاد و بودجه عمان مورد بررسی قرار دادیم؛ حال بهتر است به تراز بودجه عمان بپردازیم. در ابتدا این شاخص را معرفی و سپس آن را آنالیز کنیم.

تراز بودجه، خالص وام یا قرض دولت را توصیف می کند. این شاخص به وسیله‌ی معادله‌ی درآمد منهای کل مخارج محاسبه می‌شود. همچنین اگر بخواهیم از منظر بین المللی این شاخص راتعریف کنیم، صندوق بین‌المللی پول مخارج عمومی دولت را شامل هزینه‌های کل و کسب خالص دارایی‌های غیرمالی تعریف می‌کند. درآمد عمومی دولت شامل چه مواردی است؟ این شاخص شامل درآمد حاصل از مالیات، مشارکت‌های اجتماعی، کمک های دریافتنی و سایر درآمدها است.

کارشناسان اقتصادی اذعان داشته‌اند که تراز بودجه در رابطه با تولید ناخالص داخلی عمان بین سال‌های 2023 تا 2028 در مجموع 0/1 واحد درصد افزایش خواهد یافت. اما همانطور که عنوان شده، این افزایش کلی به طور مستمر در سال های 2025 و 2026 رخ نمی‌دهد. تراز بودجه در سال 2028 به 43/0 درصد برآورد می‌شود. در حالی که کارشناسان پیش بینی کرده بودند تراز بودجه در سال‌های آینده افزایش قابل توجهی داشته باشد، درصد افزایش شاخص در آینده کاهش خواهد داشت.

این شاخص خالص وام/قرض گیری دولت را توصیف می کند که به عنوان درآمد منهای کل مخارج محاسبه می شود. صندوق بین‌المللی پول مخارج عمومی دولت را شامل هزینه‌های کل و کسب خالص دارایی‌های غیرمالی تعریف می‌کند. درآمد عمومی دولت شامل درآمد حاصل از مالیات، مشارکت های اجتماعی، کمک های دریافتنی و سایر درآمدها است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *