اطلاعات عمومی درمورد عمان

کشور عمان، کشوری زیبا با فستیوال‌های رنگارنگ، کویر پهناور، حیات وحش زیبا و طبیعتی بکر و دشت نخورده است.

به گزارش عمان چنس، سالانه از سر تا سر جهان به این کشور سفر می‌کنند تا از این کشور و جاذبه‌های بی نظیر آن لذت ببرند. همچنین عمان با اقتصاد پیشتازی که داراست، سالانه هزاران تاجر و سرمایه گذار به این کشور سفر می‌کنند تا سرمایه خود را وارد این گردونه پر سود کنند. اما پیش هر از چیز بیایید در مورد کشور عمان اطلاعاتی مختصری به دست آوریم و به سوالاتی نظیر اینکه عمان در کجا واقع شده است، حکومت این کشور موفق از چه نوعی است و … پاسخ دهیم.

حکومت کشور عمان از چه نوعی است؟

کشور زیبای عمان که به کشور سلطان نشین عمان معروف است، حکومت آن از نوع پادشاهی است و به پادشاه عمان، لقب سلطان اعطا می‌شود. اما جالب است بدانید که  در سال 2011، مردم عمانی دست به اعتراضات گسترده‌ای علیه دولت زدند و خواستار مشاغل بیشتر و مزایای اقتصادی و پایان دادن به فساد دولتی شدند. دولت نیز برای آرام کردن اوضاع به دست به تغییرات گسترده‌ای زد و از آن زمان بیمه‌های بیکاری بسیاری را برای افراد بیکار در نظر گرفته است و تلاش‌هایی در جهت ایجاد امکان مشارکت بیشتر شهروندان در حکومت داری محلی صورت گرفته داده است.

کشور عمان در کجا واقع شده است؟

کشور عمان در سواحل جنوب شرقی شبه جزیره عربستان واقع شده است. این کشور از شمال غربی با امارات متحده عربی، از غرب با عربستان سعودی و از جنوب غربی با یمن همسایه است..

جمعیت عمان چقدر است؟

جمعیت عمان امروزه به حدود 4 میلیون نفر می‌رسد و این رقم در حال افزایش است. پایتخت عمان مسقط است، اما بزرگترین شهر این کشور بوشر است. این کلان شهر در حال حاضر میزبان تقریبا 4 میلیون نفر است.

مردم عمان در کدام مناطق ساکن شده‌اند؟

اکثریت قریب به اتفاق مردم عمانی در مناطق شهری زندگی می‌کنند. اما با توجه به آمار رشد جمعیت در داخل کشور رو به افزایش بوده و در سال 2013 سرعت رشد جمعیت به اوج خود رسید و پس از آن زمان باری دیگر کاهش یافته است. نرخ باروری در طول سالیان متمادی کاملاً ثابت مانده است و امید به زندگی در بدو تولد ساکنان بسیار بالا است و حدود 77 سال است. پس با این اوصاف ما در آینده شاهد گسترش شهرهای عمانی برای پذیرش این جمعیت رو به رشد خواهیم بود.

میزان تولید ناخالص داخلی عمان چقدر است؟

تولید ناخالص داخلی در سال 2016 اندکی کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود تا سال 2022 افزایش یابد. در حال حاضر، بخش صنعت با بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی، بیشترین سهم را در سرانه تولید ناخالص داخلی دارد، همچنین بخش خدمات نیز در این زمینه فعال است، اما با توجه به شرایط آب و هوایی کشور عمان، کشاورزی در این کشور کمی با مشکل مواجه است و به  همین دلیل بخش  کشاورزی تنها 6/1 درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی سهم دارد. بااین حال، جالب است بدانید که تراز تجاری این کشور مثبت است، این بدان معناست که مازاد تجاری این کشور، که به دلیل صادرات نفت که غالبا با بحران مواجه است، کاهش یافته است. این کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی بدهی کمی دارد، اما کارشناسان این حوزه انتظار دارند که بدهی و هزینه‌های دولت افزایش بیابند. همچنین ذخایر نفت در کشور رو به کاهش است و این کشور را مجبور می‌کند تولید ناخالص داخلی خود را متنوع کند. به طور کلی می‌توان گفت که سرانه تولید ناخالص داخلی کشور عمان در سطح متوسطی قرار گرفته است و انتظار می‌رود مطابق با تولید ناخالص داخلی این سطح در آینده افزایش یابد. در آینده، با کاهش صادرات نفت، عمان باید به پاسخگویی به نیازهای اشتغال و ایجاد شغل در جمعیت خود ادامه دهد.

با توجه به اینکه بخش کشاورزی تنها یک درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، در نتیجه این کشور تولیدات کشاورزی محدودی دارد و همین مساله موجب شده تا به شدت به واردات مواد غذایی وابسته باشد.

چه کشورهایی با کشور عمان شراکت تجاری دارند؟

در حال حاضر مهمترین شرکای تجاری عمان در امر واردات عبارتند از چین، امارات متحده عربی و ژاپن و شرکای تجاری عمان در امر صادرات عبارتند از چین، امارات متحده عربی و کره جنوبی.

آمار کار برای نیروی فعال انسانی در عمان چگونه است؟

متاسفانه علیرغم تلاش‌های دولتمردان عمانی همچنان شاهد آمار بالای بیکاری در این کشور هستیم، اما عمانی‌ها در حال حاضر مزایا و حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، همانطور که در بالا ذکر شد، این مزایا و حقوق، قادر است استاندارد معینی از زندگی در عمان برای افراد بیکار تضمین ‌کند.

اما همانطور که مشاهده می‌کنید دولت سعی می‌کند از طرق مختلف از جمله ارائه خدمات گردشگری، برگزاری فستیوال‌های فصلی، جذب سرمایه دست به کارآفرینی بزند تا بتواند علاوه بر کاهش اتکای بودجه کشور به فروش نفت و گاز، به اهدافی همچون ایجاد شغل، افزایش تولید ناخالصی داخلی و افزایش رضایت مردم از دولتمردان را دست یابد.

جهت شناخت بهتری از جغرافیا، اقتصاد و دیگر اطلاعات مربوط به کشور عمان می‌توانید با تیم عمان چنس در ارتباط باشید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *