جشن نیمه ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از غروب روز چهاردهم ماه رمضان آغاز می‌شود و معمولا تا سه روز ادامه دارد. این جشن به مناسبت رسیدن به میانه ماه رمضان و نیز ولادت امام حسن(ع) برگزار می‌شود و نام‌های متفاوتی دارد. در عربستان  قرقیعان نامیده می‌شود. عرب‎های جنوب ایران در استان خوزستان نیز آن را گرگیعان می‌نامند. نامش در قطر، قرنقعوه و در عمان قرنقشوه است. در امارات نیز با عنوان «حق اللیله» از آن یاد می‌کنند.

 

مهم‌ترین رسم مشترک این کشورها و مناطق در این شب، بیرون آمدن کودکان به صورت گروهی در محله‌ها با لباس‌های سنتی و آوازخوانی است. کودکان به در خانه همسایگان و آشنایان می‌روند و از آنها شیرینی و هدیه می‌گیرند. معمولا یک کیف پارچه‌ای نیز به همراه دارند تا هدایا را در آن بریزند. در گذشته، کیف پارچه‌ای را مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها می‌دوختند و در سال‌های اخیر مراکز تفریحی که به مناسبت این شب، جشن برپا می‌کنند، کیف‌هایی را هم با طرح‌های مختلف به کودکان هدیه می‌دهند.

 

در قطر، «سوق واقف» معمولا به مناسبت این شب فعالیت‌های تفریحی مختلفی برای کودکان دارد. در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، نیز منطقه بولیوارد سیتی میزبان رویدادهای قرقیعان است. توزیع شیرینی و آجیل میان کودکان و اجرای موسیقی تا پس از نیمه شب از برنامه‌های آن است.