اقتصادی – عمان چنس: عمان و آلمان یادداشت تفاهمی در زمینه هیدروژن سبز با هدف تقویت همکاری‎‌های دوجانبه و تبادل تجربیات در بخش انرژی امضا کردند.

این تفاهم در جریان سفر یک هیئت عالیرتبه عمانی به ریاست سالم بن ناصر العوفی، وزیر انرژی و مواد معدنی عمان، به برلین، با هدف تقویت همکاری‎‌های دو جانبه در زمینه انرژی، بهره‎‌گیری از تجربیات در زمینه آمونیاک سبز و بحث در مورد چالش‎‌هایی که در حال حاضر بازار انرژی با آن مواجه است، صورت گرفت.

در دیدار وزیر عمانی با وزیر امور اقتصادی و محیط زیست آلمان، روبرت هابک، درباره نیازهای بازار انرژی آلمان، تحولات هیدروژن سبز و راه حل‎‌های انرژی بحث و تبادل نظر شد.

فراس بن علی العبدوانی، مدیرکل بخش انرژی‌‎های تجدیدپذیر و هیدروژن عمان، نیز تاکید کرد که این سفر فرصتی برای تبادل تجربیات در بخش انرژی و کشف و ایجاد بازارهای جدید برای هیدروژن کم‎‌آلاینده است.

در این دیدار، تعدادی توافقنامه بین شرکت‌های عمانی و آلمانی برای انتقال هیدروژن سبز به ایستگاه‌های پالایشگاهی در آلمان و  تامین هیدروژن سبز به امضا رسید.

از جمله مهمترین آنها تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت «هایدروم» عمان و شرکت آلمانی «VNG» برای بررسی امکان سنجی تجاری و ایجاد یک زنجیره تامین یکپارچه عمانی-آلمانی برای هیدروژن سبز و آمونیاک بود. همچنین در مورد امکان انعقاد قرارداد بلندمدت و خرید هیدروژن سبز و آمونیاک از عمان بحث شد.

علاوه بر این توافقی هم برای خرید گاز مایع، بین شرکت گاز عمان و شرکت آلمانی بیمه انرژی اروپا (SEVI) به امضا رسید.

لازم به ذکر است که عمان به دنبال تولید حدود ۱.۲۵ میلیون تن هیدروژن سبز تا سال ۲۰۳۰ با سرمایه‎‌گذاری بین ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است تا به یکی از بزرگترین صادرکنندگان جهان در این زمینه تبدیل شود.