صندوق بین‌المللی پول: آینده اقتصادی آرمانی برای عمان

صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات عمانی گام‌های قاطعی در راستای چشم‌انداز 2040 عمان برداشته‌اند و ادامه اجرای آن به تنوع بخشیدن به اقتصاد عمان و افزایش چشم‌اندازها برای رشد قوی، فراگیر و سبز غیرهیدروکربنی کمک می‌کند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، تیمی از کارکنان صندوق بین‌المللی پول به رهبری سزار سرا در طی 6 تا 14 ژوئن 2023 از مسقط بازدید کردند تا درباره تحولات اقتصادی و مالی، چشم‌انداز، و سیاست‌ها و اولویت‌های اصلاحات این کشور بحث کنند.

صندوق بین المللی پول گفت که اقتصاد عمان به رشد خود ادامه می‌دهد و تورم در سطوح پایین مهار می‌شود.

تولید ناخالص داخلی حقیقی عمان در سال 2022 به میزان 4.3 درصد رشد کرد که عمدتاً ناشی از گسترش شدید بخش هیدروکربن بود. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در سال 2023 به 1.3 درصد کاهش و سپس به 2.7 درصد در سال 2024 افزایش یابد. از این نکته هم نباید غافل شد که اقتصاد جهانی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که رشد غیرهیدروکربنی عمان از 1.2 درصد در سال 2022 به 2 درصد در سال 2023 و 2.5 درصد در سال 2024 افزایش یابد.

طبق چشم‌انداز 2040 عمان، از رشد صنایع غیر نفتی در این کشور باید حمایت شود تا مشاغل متنوعی پدید بیایند. اولویت دولت عمان، انعطاف به خرج دادن در بازار کار، افزایش حمایت اجتماعی و بیمه، بهبود کارایی جمع آوری مالیات، تقویت چارچوب‌های مالی میان مدت، افزایش عملکرد و شفافیت بخش شرکت‌های دولتی، ایجاد محیط تجاری مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تسریع سرعت دیجیتالی‌سازی، توسعه بخش مالی و سرمایه‌گذاری در انرژی سبز برای کمک به مقابله با چالش‌های اقلیمی و اهرم انتقال انرژی جهانی است.

درآمدهای نفتی بالا و مازاد بودجه دولت، وضعیت اقتصادی عمان را در شرایط آرمانی قرار داده است.

تراز مالی در سال 2022 به مازاد 7.5 درصدی تولید ناخالص داخلی رسید و انتظار می‌رود در میان مدت به دلیل درآمدهای نفتی مطلوب و اقدامات مالی تحت برنامه مالی میان مدت مقامات در همین حد باقی بماند. در کنار این موضوع، بدهی دولت مرکزی در قالب تولید ناخالص داخلی به طور قابل توجهی از 61.3 درصد در سال 2021 به 40 درصد در سال 2022 کاهش یافت، زیرا مقامات از درآمد بادآورده نفت برای بازپرداخت بدهی دولت استفاده کردند.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، چشم‌انداز نزدیک تا میان‌مدت عمان مطلوب است و ریسک‌های چشم‌انداز آن متعادل ارزیابی شده است.

بیشتر بخوانید:

موقعیت مالی و خارجی عمان با افزایش تولید در پروژه پالایشگاه دقم و افزایش قیمت نفت، تسریع برنامه‌های اصلاحی چشم‌انداز 2040 و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی از طرف شرکای منطقه‌ای به بهبود شرایط اقتصادی عمان کمک بسیار شایانی می‌کند.

بخش بانکی عمان هم در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. در کنار افزایش اعتبارات بخش خصوصی، دارایی‌های بانک‌ها حفظ شده است و نقدینگی به میزان کافی در جریان است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *