حساب‌های جاری در بانک‌های عمان برای شهروندان خارجی

قبل از افتتاح حساب در عمان، باید ویزای اقامت در این کشور را داشته باشید. ویزا حق شما را برای حضور در عمان ثابت می‌کند.

به گزارش عمان چنس، متقاضیان افتتاح حساب همچنین باید «گواهی عدم اعتراض» از جانب کارفرما به همراه داشته باشند. برخی از بانک‌ها آدرس محل سکونت را هم از متقاضیان جویا می‌شوند و حتی کپی اجاره‌نامه و گذرنامه درخواست می‌کنند. هنگام مراجعه به بانک باید از تمام این مدارک کپی و همچنین چندین عکس در اندازه پاسپورت همراه خود داشته باشید.

افراد تحت تکفل کارگر (به عنوان مثال همسر و خانواده) می‌توانند با اجازه او حساب باز کنند، زیرا آن کارگر یا کارمند، حامی واقعی‌شان محسوب می‌شود.

پول نقد برای معاملات روزمره در عمان ترجیح داده می‌شود، چون مردم این کشور دیدگاه مثبتی نسبت به چک کشیدن ندارند. چک تضمینی برای پرداخت پول نیست، اگرچه صدور چک بدون وجوه لازم در حساب، نوعی جرم محسوب می‌شود.

 

کلیه خدمات بانکی استاندارد توسط بانک‌های عمانی ارائه می‌شود که عبارتند از: پاس کردن چک، سفارشات ثابت، بدهی مستقیم و بازپرداخت کارت اعتباری. تعداد معینی از تراکنش ها در سال معمولا رایگان است و پس از آن بانک کارمزد کمی را معمولاً به تشخیص مدیر بانک اخذ می‌کند. هزینه کارمزدها بین هر بانکی متفاوت است و به همین علت، حتماً یک تحقیق بکنید. بانک‌های عمان معمولاً کارت عابر بانک رمزدار (PIN)  صادر می‌کنند. کارت‌های اعتباری شخصی و کارت‌های شارژ، که اکثر آن‌ها توسط ویزا یا مسترکارت ارائه می‌شوند، ممکن است توسط یک بانک صادر شوند، اما شرایط آن را از بانکدار بپرسید، چون تراکنش‎های محدودی می‌توان با آن انجام داد.

اگر در عمان مشغول به کار هستید، بهتر است در بانکی که کارفرمایتان حساب دارد، نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید، چون حقوق‌تان سریع‌تر واریز می‌شود. در هر صورت، باید بدانید که در حساب‌های جاری، مانده سود کمی واریز می‌شود یا حتی برخی از بانک‌های اسلامی عمان هیچ سودی نمی‌پردازند. بهتر است وجوه مازاد را در یک حساب پس انداز یا سپرده نگهداری کنید.

اطلاعات نشان داده شده در چک های شخصی نسبتاً استاندارد هستند؛ به عبارت دیگر، نام بانک، شعبه، نام و نام خانوادگی صاحب دسته چک، تاریخ و … روی دسته چک نمایش داده می‌شوند. دسته چک‌های عمانی شباهت زیادی به دسته چک‌های بریتانیایی و آمریکایی دارند. نام گیرنده در خط بالایی، مبلغ به صورت کلمات در خط زیر و مقدار به ارقام در کادر مجاور نوشته شده است. شما چک را در خط پایین امضا می کنید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که نام‌های عربی به خصوص در شکل کوچک آن‌ها بسیار شبیه هستند، بنابراین باید حتما نام کامل گیرنده عرب را بنویسید.

چک‌های سفید به زبان انگلیسی یا عربی (که از راست به چپ خوانده و نوشته می‌شود) موجود است و صورتحساب‌ها و مکاتبات بانکی را می‌توان به هر دو زبان ارائه کرد (بانک شما باید به طور خودکار از زبان مناسب استفاده کند). زبان تجاری منطقه انگلیسی است، بنابراین اگر بتوانید به زبان عربی یا انگلیسی ارتباط برقرار کنید، با مشکلی مواجه نخواهید شد.

چک

بانک‌های عمان هم چک ضربدری و هم چک غیر ضربدری دارند. چک‌های ضربدری با زاویه 45 درصدی با عبارت «A/C Payee Only» مشخص میشود. برای اطمینان از اینکه چک فقط به حساب گیرنده واریز می‌شود، باید عبارت A/C Payee Only را بین خطوط ضربدری روی چک اضافه کنید.

چک‌های غیر ضربدری که به چک‌های «حامل» یا «نقد» هم شهرت دارند، هر کسی می‌تواند آن‌ها را نقد کند.

بیشتر بخوانید:

هنگام خرید اقلام عمده مانند خودرو به صورت اعتباری، بانکی که وام را تامین مالی می‌کند، احتمالاً یک سری چک ماهانه پس از تاریخ برای شما صادر می‌کند تا به فروشنده منتقل شود و او چک‌ها را در تاریخ‌های مناسب برای تسویه ارائه کند.

باید اطمینان حاصل کنید که چک ها با تمام جزئیات صحیح هستند و هر رسید صادر شده را نگه دارید. همچنین مطمئن شوید که وجوه کافی در حساب شما برای پرداخت‌ها وجود دارد. اگر نمی‌توانید پرداختی را انجام دهید، باید از قبل به بانک خود اطلاع دهید تا هماهنگی لازم را انجام دهد. بانک‌ها معمولاً در چنین مواردی کمک‌کننده هستند (چون هیچ بانکی نمی‌خواهد خودروهای دست دوم را در صورت پیش‌پرداخت خریداری کند). در مورد خرید وسیله نقلیه موتوری، ثبت رسمی وسیله نقلیه ممکن است بانک را به عنوان مالک رسمی تا زمان بازپرداخت کامل وام به ثبت برساند.

برای قبوض آب و برق، بدهی مستقیم را می‌توان به بانک پرداخت کرد. هر چند، باید اطمینان حاصل کنید که نقدینگی کافی در حساب‌تان وجود دارد یا نه. از طرف دیگر، می‌توانید قبوض آب و برق را به صورت نقدی در هر بانکی پرداخت کنید، صرف نظر از اینکه در آنجا حساب دارید یا خیر.

هرگز از حساب بانکی خود اضافه برداشت نکنید، مگر اینکه از بانک مجوز داشته باشید. اگر این کار را انجام دهید و مبلغ آن اندک باشد، ممکن است بانک شما مبلغ را پرداخت و شما را از کسری مطلع کند، یا ممکن است فقط مبلغی را که در حساب شما نگهداری می‌شود، پرداخت کند. در اکثر موارد، اگر اضافه برداشت غیر مجازی داشته باشید، هزینه قابل توجهی متحمل خواهید شد و بانک از شما در مورد حادثه سوال می‌کند.

جمعیت زیاد مهاجران موقتی به این معنی است که سوء استفاده‌های مالی در عمان می‌تواند رخ دهد. به همین خاطر، بانک‌های عمانی، با اطمینان از این موضوع که حمایت سیستم قضایی را دارند، به دقت از اموال‌شان نگهداری می‌کنند.

باید بدانید که صدور چک بدون وجوه لازم در حساب شما یک تخلف کیفری جدی در عمان محسوب می‌شود و حتی پیگیرد قانونی و به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *