نحوه دریافت گواهینامه رانندگی در عمان

عمان مقصد بسیاری از گردشگران و سرمایه‌گذاران در طول سال است. یکی از کارهایی که بعد از نشستن هواپیما در عمان باید انجام داد، وارد شدن به جاده است. برای هر کسی، قوانین رانندگی در کشوری دیگر می‌تواند چالش برانگیز باشد.

به گزارش عمان چنس، اگر گردشگر هستید و کمتر از سه ماه در عمان اقامت خواهید داشت، می‌توانید از گواهینامه رانندگی معتبر کشور خود یا مجوز رانندگی بین المللی استفاده کنید. برای رانندگی در عمان باید حداقل 21 سال داشته باشید.

در صورتی که قصد مهاجرت به عمان دارید، باید پس از دریافت کارت اقامت، نسبت به دریافت گواهینامه اقدام کنید. اگر شهروند کشوری به غیر از یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستید، باید در کلاس‌های رانندگی شرکت کنید و آزمون بدهید. هر چند، شهروندان بریتانیایی، آمریکایی و چندین کشور عضو اتحادیه اروپا از دادن آزمون معاف هستند. اگر با پلیس سلطنتی عمان تماس گرفتید و متوجه شدید که کشور شما هم معافیت از آزمون حضوری دارد، باید به سبک اتباع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عمل کنید که در ادامه این مطلب به آن پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اگر گواهینامه رانندگی در کشور خودم هم نداشته باشم، باید چه کار کنم؟

صرف نظر از جنسیت، می‌توانید گواهینامه در عمان دریافت کنید؛ کافی است بالای 18 سال داشته و بیماری مخل رانندگی نداشته باشید.

در اولین قدم، یک تست بینایی از طریق یکی از مراکز یا بیمارستان‌های مجاز گرفته می‌شود. همچنین، باید فرم گروه خونی را از پزشک دریافت کنید. پس از تکمیل این فرآیند، فرم درخواست گواهینامه رانندگی از پلیس سلطنتی عمان را پر کنید. برگه بینایی سنجی، فرم گروه خونی و فرم درخواست‌تان را به همراه دو قطعه عکس پاسپورتی و اصل و کپی کارت اقامت و پاسپورت را به اداره مجوز و ثبت وسایل نقلیه پلیس سلطنتی عمان ببرید.

یکی از دفاتر مربوطه در منطقه القرم از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 7:30 صبح تا 2 بعدازظهر دایر است. دفتر دیگر در منطقه السیب مسقط واقع شده است که از یکشنبه تا پنجشنبه و از ساعت 7:30 صبح تا 10 شب باز است.

پس از این مراحل، آزمون می‌دهید و در صورت پذیرفته شدن، پس از پرداخت هزینه 20 ریالی، گواهینامه به شما اعطا می‌شود.

روند صدور گواهینامه در صورتی که شهروند یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستید:

شهروندان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کار سختی برای دریافت گواهینامه عمان ندارند. آن‌ها ابتدا باید یک معاینه چشم پزشکی در مراکز مجاز انجام دهند. 17 مرکز و بیمارستان در مسقط این کار را انجام می‌دهند. هزینه این کار بین 3 تا 5 ریال عمان است. هر چند، این قیمت ثابت نیست.  همچنین، باید گواهی گروه خونی را از یک مرکز بهداشتی یا کلینیک تاییدشده ارائه دهید.

در مرحله بعد، باید فرم درخواست گواهینامه رانندگی را از پلیس سلطنتی عمان دریافت و پر کنید. سپس، به اداره مجوز و ثبت وسایل نقلیه پلیس سلطنتی عمان مراجعه کنید. یکی از دفاتر مربوطه در منطقه القرم از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 7:30 صبح تا 2 بعدازظهر دایر است. دفتر دیگر در منطقه السیب مسقط واقع شده است که از یکشنبه تا پنجشنبه و از ساعت 7:30 صبح تا 10 شب باز است.

از جمله مدارکی که باید به اداره مجوز و ثبت وسایل نقلیه پلیس سلطنتی عمان تحویل دهید، فرم آزمایش بینایی سنجی، گواهی گروه خونی، فرم درخواست گواهینامه رانندگی، دو قطعه عکس پاسپورت، اصل گواهینامه، یک کپی از گواهینامه فعلی (تاریخ صدور حداقل یک سال)، اصل کارت اقامت و یک کپی از کارت اقامت در عمان است.

هزینه صدور گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه سبک در عمان 20 ریال است و هر دو سال یکبار باید آن را تمدید کرد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *