بانک امارات ان‌بی‌دی: شرایط آرمانی اقتصاد عمان

بر اساس یک گزارش جدید از بانک امارات ان‌بی‌دی، بخش غیرنفتی به لطف حرکت مثبت و گسترش سریع در طیف وسیعی از بخش‌ها، نیروی محرکه اقتصاد عمان در سال 2023 خواهد بود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، چشم‌انداز بخش غیرنفتی عمان همچنان مثبت است، که این امر تحت تاثیر هزینه‌های زیرساختی دولت، افزایش ورود گردشگران و کاهش تورم قرار دارد.

طبق برآوردهای بانک اماراتی، ان‌بی‌دی رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 1.7 درصدی برای عمان پیش‌بینی می‌شود. برای تولید ناخالص داخلی غیرنفتی، ان‌بی‌دی رشد 3.5 درصدی را پیش‌بینی کرد.

یکی از این حوزه‌ها مربوط به گردشگری که پس از فروکش کردن تب کووید-19، جان دوباره‌ای گرفته است. بیش از 2.9 میلیون نفر طی سال گذشته از عمان بازدید کرده‌اند و افزایش 17.3 درصدی بازدید از رستوران‌ها و هتل‌های این کشور به ثبت رسیده است. این آمارهای امیوارکننده در راستای چشم‌انداز 2040 دولت عمان است.

بیشتر بخوانید:

این گزارش خاطرنشان کرد که نزدیک به دو سوم بازدیدکنندگان از عمان در سال گذشته از امارات بوده اند و توسعه شبکه ریلی بین دو کشور به تسهیل رشد مداوم این تعداد در سال های آینده کمک خواهد کرد.

عمان ریل و اتحاد ریل برای توسعه شبکه ریلی از امارات متحده عربی به عمان توافق کردند. بدین ترتیب، انجام سفرهای تفریحی و کاری بین این دو کشور تسهیل و فاصله ابوظبی و بندر صلاله عمان در عرض 100 دقیقه طی می‌شود.

بانک امارات ان‌بی‌دی خاطر نشان کرد: «توسعه خطوط ریلی یکی دیگر از صنایع کلیدی در توسعه اقتصاد عمان است که در متنوع ساختن اقتصاد و کاهش تولید و استفاده هیدروکربن‌ها نقش به‌سزایی دارد.

عمان رشد واقعی تولید ناخالص داخلی 4.3 درصدی را در سال 2022 ثبت کرد که قوی‌ترین نرخ رشد از سال 2016 است. رشد بخش هیدروکربنی و پالایشگاهی حدود 10.2 درصد بود که به عبارتی، یک سوم تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.

تولید ناخالص داخلی نفتی و گازی به ترتیب 11.0 و 5.9 درصد افزایش یافتند. با این حال، بخش غیرنفتی در سال 2022 با رشد 1.6 درصدی عقب‌تر مانده است.

هر چند، عمان به طور داوطلبانه قصد دارد تولید نفت را به میزان 40 هزار بشکه در روز از آغاز ماه می کاهش دهد و این روند تا سال 2024 هم ادامه خواهد داشت.

 

بهبود فضای مالی

بر اساس گزارش امارات ان‌بی‌دی، عمان احتمالاً به لطف بهبود قابل توجه شرایط مالی خود طی چند سال گذشته، در موقعیت رشد مطلوب‌تری قرار دارد.

این بانک تخمین می‌زند که عمان مازاد بودجه معادل 4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2022 را به ثبت رساند؛ چنین آماری طی 15 سال اخیر تابه‌حال به ثبت نرسیده بود. طبق برنامه‌ریزی‌های دولت عمان، کاهش اندک در آمارهای اقتصادی عمان طبیعی خواهد بود، چون نویددهنده روزهای روشن و جهش اقتصادی شایان این کشور است.

بر اساس داده‌های وزارت دارایی، مازاد بودجه عمان در چهار ماهه اول سال 2023 به 520 میلیون ریال افزایش یافت، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته مازاد بودجه 468 میلیون ریال به ثبت رسیده بود.

دولت  عمان هرگونه افزایش در هزینه‌های غیرهدف‌مند خود را حتی با افزایش قیمت نفت کاهش داده است. در عوض، عمان بر روی یک سری پروژه‌های زیربنایی که هدفشان حمایت از برنامه تنوع اقتصادی است، تمرکز کرده است.

اخیراً، شرکت آمریکایی مودیز اینوستور سرویس هم خوش‌بینی‌اش را نسبت به آینده اقتصادی عمان اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *