مناقصه برای سرمایه‌گذاری در بندر چندمنظوره مصیره

مناقصه‌ای برای ساخت یک بندر چند منظوره جدید در جزیره مصیره در سواحل شرقی عمان اعلام شده است. این سرمایه‌گذاری چند میلیون ریالی به رشد بخش‌های اصلی شیلات و صید ماهی در جزیره قوت می‌بخشد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آب عمان بر اجرای بندر شیلات محور نظارت می‌کند، اگرچه این تأسیسات برای جذب سرمایه گذاری‌های غیر مرتبط با شیلات نیز طراحی و ساخته خواهد شد.

این تصمیم در راستای استراتژی دولت عمان برای استفاده از زیرساخت‌های در حال توسعه بندر ماهیگیری این کشور برای جذب سرمایه گذار است. تمرکز اصلی بر سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات کشتی‌رانی، ایجاد بنادر مصنوعی، رونق ورزش‌های آبی و گردشگری دریایی است.

از شرکت‌های پیمانکار دعوت شده است تا برای ایجاد بندری با موج‌شکن‌هایی به مساحت 4.1 کیلومتر مشارکت داشته باشند. خود خلیج که مساحتی بالغ بر 1 میلیون متر مربع را در برمی‌گیرد، از عمق 5 تا 6 متری لایروبی می‌شود. علاوه بر دیوار اسکله‌ای به طول 590 متر، این تاسیسات همچنین شامل تعدادی شناور برای ترال‌ها، قایق‌های ماهیگیری، قایق‌های تفریحی و سایر کشتی‌های دریایی خواهد بود.

زمینی به مساحت 240 هزار متر مربع هم برای ساختمان‌ها، تاسیسات و سایر خدمات لازم برای پشتیبانی از عملیات وابسته به بندر در نظر گرفته شده است.

از سرمایه‌گذاران خصوصی نیز دعوت شده است تا فعالیت‌های تجاری و اقتصادی راه اندازی کنند تا به حداکثر ارزش آفرینی از بندر جدید کمک کنند. فرصت‌های سرمایه‌گذاری شامل کارگاه‌های تعمیر و نگهداری قایق و موتور، کارخانه‌های یخ‌سازی، پروژه‌های فرآوری ماهی و پودر ماهی، گردشگری قایق و سایر فعالیت‌های مشابه است.

بندر چند منظوره مصیره یکی از چندین پروژه زیرساختی است که برای اجرا به عنوان بخشی از دهمین برنامه پنج ساله عمان که بازه زمانی 2021-2025 را پوشش می دهد، چراغ سبز نشان داده است. در جلسه شورای وزیران به ریاست سلطان هیثم بن طارق در نوامبر گذشته، این پروژه به عنوان یکی از چندین طرح زیربنایی که یکی از اصول توسعه اقتصادی-اجتماعی عمان است، مورد استقبال قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

سهم بخش پر رونق شیلات عمان در تولید ناخالص داخلی ملی همگام با سرمایه گذاری در زیرساخت‌های بندری جدید را نمی‌توان نادیده گرفت. همچنین، ناوگان رو به گسترش ترال‌های تجاری مدرن با امکانات یخچالی، رشد کارخانه‌های فرآوری ماهی با ارزش افزوده، تکثیر مزارع آبی، و معرفی روش‌های مدرن ماهیگیری برای دولت عمان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سهم بخش شیلات در تولید ناخالص داخلی ملی عمان در سال 2022 با رشد حدوداً 10 درصدی به 292 میلیون ریال رسید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *