موج خوش‌بینی‌ها برای سفر پادشاه عمان به ایران

روابط تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه محورهای اصلی سفر سلطان هیثم بن طارق به جمهوری اسلامی ایران است که از روز یکشنبه هفته جاری آغاز می شود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان،  بازرگانان و کارآفرینان دو کشور از سفر سلطان هیثم استقبال کرده و امیدوارند تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه در بخش دولتی و خصوصی رونق زیادی پیدا کند.

رهبران برجسته تجاری اعلام کردند که این سفر به تقویت حرکت تجاری و سرمایه گذاری و افزایش مبادلات تجاری بین سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

فیصل بن عبدالله الرواس، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان طی مصاحبه‌ای گفت: «ما نسبت به سفر سلطان هیثم به ایران بسیار خوش‌بین هستیم و انتظار داریم که مؤلفه‌های اقتصادی، محور اصلی گفت‌وگوها باشد. عمان و جمهوری اسلامی ایران روابط تاریخی و ریشه‌ای مشترکی دارند و این سفر امضای توافقنامه‌های اقتصادی جدید بین دو کشور را تسهیل می‌کند.

اتاق بازرگانی و صنایع عمان با همکاری وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه گذاری تسهیلات متعددی را به سرمایه گذاران خارجی، عمدتا سرمایه گذاران جمهوری اسلامی ایران، برای رونق تجارت دریایی ارائه کرده است.  مبادلات تجاری بین عمان و ایران در سال 2021 حدود 2 میلیارد دلار افزایش یافته و تعداد شرکت‌های عمانی که سرمایه گذاران ایرانی در آنها مشارکت دارند به 1800 شرکت رسیده است.

الرواس گفت: «من انتظار دارم که در این سفر پرونده‌های اقتصادی باز شود و توافقات جدید به افزایش تجارت بین دو کشور کمک کند. حجم تجارت در دو سال گذشته تقریباً سه برابر شده است.»

جمال رزاقی، رئیس طرف ایرانی در شورای مشترک بازرگانی عمان و ایران ابراز امیدواری کرد که سفر سلطان هیثم به جمهوری اسلامی ایران و دیدار ایشان با رهبری ایران موجب تحقق اهداف مردم دو کشور شود.

رزاقی گفت: امیدوارم دیدارهای سران ارشد دو کشور فرصت‌های بیشتری را در زمینه همکاری‌های تجاری، علمی و پزشکی بین دو کشور باز کند.

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران در صدد افزایش حجم مبادلات تجاری با عمان به 5 میلیارد دلار است. این امر امکان پذیر است، زیرا فرصت‌های زیادی برای تجارت بین دو کشور خلق شده است. ایران به عمان به عنوان یک بازار اقتصادی نگاه نمی‌‍کند، بلکه آن را به چشم یک یک شریک استراتژیک حیاتی می‌بیند.»

 

تقویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد مکانیسم‌های مستقر برای تسریع در روند اجرایی سرمایه‌گذاری موجب پایداری روابط تجاری می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترکی که در حال حاضر توسط بازرگانان مشاهده می‌شود، نتیجه روابط قوی دولت‌های دو کشور در سال‌های گذشته است.

بیشتر بخوانید:

رزاقی همچنین بر اهمیت نقش بخش خصوصی در دو کشور و ضرورت تداوم ارتباط و هماهنگی بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی و صنایع عمان برای افزایش مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین عمان و جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

محسن دارابی، رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: «همکاری‌های اقتصادی یکی از نتایج روابط مستحکم بین عمان و جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم توافقات اقتصادی گسترده‌تری حاصل شود. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از شرکت‌های ایرانی و عمانی در هر دو کشور حمایت می‌کند و برای تسهیل سرمایه‌گذاری در تلاش است.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *