فیچ ریتینگز: وضعیت مطلوب بانک‌های عمان

طبق اعلام آژانس رتبه بندی فیچ ریتینگز، بانک‌های عمانی موفق شدند از دوران کووید-19 به سلامت عبور کنند تا در سال 2023 به سوددهی مناسبی دست یابند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، درآمدهای نفتی بالای دولت عمان باعث شده است وضعیت اقتصادی بانک‌های عمان در وضعیت مطلوبی به سر برد. آژانس رتبه‌بندی رشد اعتباری 4.0 درصدی در سال 2023 را انتظار دارد که زیربنای قیمت‌های بالای نفت، رشد اقتصادی سالم، محیط تورم پایین و چشم‌انداز اشتغال مثبت است.

از نظر آژنس فیچ، وضعیت بانک‌های عمان از «پایدار» به «مثبت» رسیده است. بانک‌های عمانی از طریق اعطای وام به دولت و نهادهای مرتبط با دولت، اوراق بهادار دولتی زیادی دارند.

هر چند، از نظر این آژانس رتبه‌بندی، ریسک‌های مرتبط با کیفیت در عملکرد بانک‌ها به قوت خودش باقی است. وام‌های کلان در بخش‌های املاک و مستغلات و ساخت و ساز می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکل برای بانک‌های عمانی باشد. هر چند، بانک‌های عمانی در این زمینه هم تمهیداتی اندیشیده‌اند و این مشکلات قابل کنترل هستند.

A picture taken on June 21, 2017, shows the logo of the Oman’s Central Bank in Muscat. (Photo by MOHAMMED MAHJOUB / AFP) (Photo by MOHAMMED MAHJOUB/AFP via Getty Images)

فیچ اعلام کرد که قیمت های بالای انرژی در سال های 2022 و 2023 به نفع چشم انداز اقتصادی عمان بوده و از منابع مالی خارجی و داخلی آن حمایت کرده است. این آژانس رتبه بندی انتظار دارد قیمت نفت کاهش یابد و به طور متوسط به 85 دلار در هر بشکه در سال 2023 برسد که بالاتر از قیمت سرانه مالی نفت عمان در سال است.

بیشتر بخوانید:

آژانس رتبه بندی مودی هم اخیراً گزارش داد بانک‌های مسقط، ظفار، ملی عمان، صحار، عمان عرب و نزوا چشم‌انداز مثبتی دارند.

مجموع سود خالص بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مسقط در سه ماهه اول سال 2023 با 26.2 درصد رشد به 118.5 میلیون ریال در مقایسه با 93.8 میلیون ریال در مدت مشابه سال گذشته رسید. نتایج مالی سه ماهه اعلام شده توسط بانک‌ها در بورس مسقط حکایت از افزایش سود تمامی بانک‌های عمانی دارد.

بانک‌های عمانی شاهد رشد بیشتر شاخص‌های مالی خود در سه ماهه اول سال 2023 بوده‌اند. داده‌های بازار سهام نشان می‌دهد که کل دارایی‌های هشت بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مسقط تا 31 مارس 2023 از 36 میلیون ریال به 37.6 میلیارد ریال افزایش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *