ایجاد نیروگاه تولید برق از زباله در عمان

به گفته عبدالعزیز الشیدانی، مدیرکل انرژی های تجدیدپذیر و هیدروژن عمان، شرکت تدارکات برق و آب عمان با همکاری هلدینگ خدمات زیست محیطی عمان، امکان سنجی فنی و اقتصادی ایجاد نیروگاه تولید برق با استفاده از زباله را تکمیل کرده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، وی افزود : پروژه نیروگاه برکا برای تولید برق از زباله اولین پروژه این چنینی در عمان محسوب می‌شود.

پروژه زیرساختی پیشرفته کنتورهای هوشمند یکی از پروژه‌های اصلی محسوب می‌شود که هدف آن بالا بردن راندمان بخش برق و بهبود سیستم مصرف انرژی است. علاوه بر این، پروژه ای برای ایجاد کارخانه تبدیل زباله به انرژی در بارکا، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به هدف عدم تولید کربن در عمان تا سال 2050 است.

در بخش دیگری از صحبت‌ها، وی خاطرنشان کرد: «اتصال شبکه برق شمال عمان به شبکه استان ظفار، تحول بزرگی در سیستم برق کشور خواهد بود.»

این امر می‌تواند با تقویت سیستم اتصال برق در سراسر عمان و پیوند شبکه‌های برق در مناطق روستایی و منطقه ویژه اقتصادی در دقم با دو سیستم برق در شمال و جنوب سلطنت محقق شود. این حرکت راه را برای اتصال بیشتر پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، به ویژه انرژی بادی هموار می‌کند.

این پروژه که توسط شرکت انتقال برق عمان در حال اجراست، شامل دو فاز است که بخش بزرگی از فاز اول که شمال عمان را به دقم متصل می‌کند، تکمیل شده است.

وی در ادامه گفت: «این پروژه که توسط شرکت انتقال برق عمان در حال اجراست شامل دو فاز است که بخش بزرگی از فاز اول که شمال سلطان نشین را به دقم متصل می کند تکمیل شده است.»
بیشتر بخوانید:

از مهم‌ترین اجزای پروژه‌ها می‌توان به احداث خطوط فشار قوی 400 کیلوولت از ایستگاه ناهده تا ایستگاه بارک و از ایستگاه بارک تا ایستگاه شویهات اشاره کرد. میزان تکمیل این پروژه به 68 درصد رسیده است و قرار است طبق برنامه تا پایان ژوئن 2023 به اتمام برسد.

وی تصریح کرد: «این پروژه همچنین شامل احداث خطوط فشار قوی 400 کیلوولت از ایستگاه شویهات تا ایستگاه دقم و از ایستگاه دقم تا ایستگاه ماهوت است که 58.32 درصد از برنامه کاری این پروژه انجام شده است.»

کار برای طراحی اجزای فاز دوم پروژه اتصال برق بین شمال و جنوب عمان در حال انجام است. این پروژه واز ولایت دقم تا استان ظفار امتداد دارد و 25 درصد از برنامه کاری پروژه تکمیل شده است؛ طبق برنامه، پروژه مذکور قرار است تا پایان سال 2026 تکمیل شود.

پروژه اتصال جزیره مصیره به شبکه اصلی انتقال برق با کابل زیردریایی به مسافت 35 کیلومتر تخمین زده می شود که 25 درصد از این پروژه انجام شده است. طبق برنامه، این پروژه قرار است تا پایان سال 2026 تکمیل شود.

مدیرکل انرژی های تجدیدپذیر و هیدروژن وزارت نیرو در ادامه روند گذار انرژی و استفاده از پتانسیل‌های ملی در انرژی های تجدیدپذیر گفت: «در ابتدای سال 2023، مناقصه توسعه نیروگاه های خورشیدی منح برگزار شد. این پروژه توسط شرکت تامین برق و آب عمان با ظرفیت کل تولید 1 هزار مگاوات واگذار شد.»

از سوی دیگر، الشیدانی اشاره کرد که شرکت های توزیع برق در حال اجرای یک پروژه زیرساختی پیشرفته برای کنتورهای هوشمند برای همه مشترکین در عمان هستند. هدف از این اقدام، به خواندن خودکار تمام کنتورهای برق و بهبود سیستم مصرف انرژی است. وی افزود: «31 درصد از کار این پروژه تکمیل شده و طبق برنامه تا پایان سال 2025 تکمیل خواهد شد.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *