اوج هیجان در عمان با نزدیک شدن به عید سعید فطر

عید فطر نزدیک است و مردم عمان خودشان را مهیای جشن گرفتن می‌کنند. هیجان در تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها ملموس است. فعالیت‌های مرسوم عید فطر شامل خرید لباس تو، تزئین خانه، تهیه مواد اولیه برای غذاهای نذری و شوخی و گفت‌وگوی اهالی با یکدیگر است. برخی دیگر از عمانی‌ها در حال رزرو بلیط و بستن چمدان به مقصد دبی، گرجستان یا هند هستند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، عید فطر در عمان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، چون همه فرصت دارند زمان زیادی را در کنار اعضای خانواده و دوستان‌شان بگذرانند. بسیاری از عمانی‌ها که به سفرهای خارجی نمی‌روند، ترجیح می‌دهند به ولایت‌ها و روستاهای زادگاهشان بروند و تجدید خاطر کنند.

یکی از تاجران عمانی در گفت‌وگو با عمان چنس گفت: «پس از یک ماه روزه گرفتن و افطار کردن، وقت آن است که غذاهای سنتی عمان مانند بریانی و کباب در کنار اعضای فامیل و دوستان دست کنیم. خود من، شخصاً به ولایت بدیه می‌روم تا عموها و عموزاده‌ها دیدن کنم.»

همزان با فرا رسیدن عید فطر در عمان، بزرگترها کومه و روسری به فرزندان‌شان هدیه می‌دهند. بدین ترتیب، با آمدن عید سعید فطر، بچه‌ها هیجان‌زده می‌شوند.

یکی دیگر از رسوم مردم عمان در عید فطر، بازدید از مراکز خرید، سوق‌ها و سوپرمارکت‌ها است. به همین دلیل، شاهد تراکم جمعیت بالایی در آنجا هستیم.

از سوی دیگر، شهرها و ولایت‌های مختلف اقدام به برگزاری جشن و کارناوال‌های متنوع می‌کنند که برای گردشگران و خارجی‌های ساکن عمان هم بسیار جذاب و متنوع هستند.

بیشتر بخوانید:

هر چند، مراسم‌ها در هر شهر و دیار می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اهالی ظفار غذایی به نام «المجین» تهیه می‌کنند که تکه‌هایی از گوشت است. یا اهالی مسندم شیرینی، برنج و برگ انگور و دلمه برای مهمان‌شان طبخ می‌کنند. غذای مشهور شوآ در اکثر مناطق عمان برای روز سوم عید فطر تهیه می‌شود. در استان باطنه، مردم به مدت سه روز در سالن‌های اجتماع بزرگ به جشن گرفتن می‌پردازند و سپس همه به خانه یکدیگر می‌روند.

مسابقه تیراندازی، اسب‌دوانی، اجرای آهنگ‌های فولکور و رقص‌های سنتی در گردهمایی‌های بزرگ هم از دیگر تفریحات مردم عمان در عید فطر به شمار می‌رود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *