نقش محوری عمان در مذاکرات ایران و آمریکا

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگوها با آمریکا از طریق میانجیگری عمان بر سر توافق هسته‌ای و مبادله زندانیان ادامه دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، توافق برجام در سال 2015 که بین ایران و سایر قدرت‌های غربی به امضا رسید، توسط ترامپ در سال 2018 لغو شد.

طی روزهای اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر توافق مجدد میان ایران و ایالات متحده شنیده می‌شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: از تلاش‌های مقامات عمانی استقبال می‌کنیم و از طریق این میانجی با طرف مقابل در خصوص لغو تحریم‌های آمریکا تبادل پیام کردیم.

وی در کنفرانس خبری هفتگی خود با تاکید بر اینکه چنین مذاکراتی “محرمانه نبوده”، افزود: ما هرگز روندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده‌ایم.

هر چند، تلاش‌ها برای احیای برجام هنوز به نتیجه نرسیده است.

هر چند، رهبر انقلاب در روز یکشنبه تأکید کردند که ایران هرگز قصد ساخت سلاح هسته‌ای نداشته و ندارد. همچنین، روی این موضوع تأکید شد که بدون تغییر در زیر ساخت‌های موجود صنعت هسته‌ای هم می‌توان به توافق رسید.

ایران و ایالات متحده، مذاکراتی بر سر مبادله زندانیان با میانجیگری عمان داشته‌اند.

کنعانی روز دوشنبه گفت که می‌توان در «آینده نزدیک» با مبادله زندانیان موافقت کرد، مشروط بر اینکه واشنگتن «همان سطح جدیت» تهران را از خود نشان دهد. حداقل سه ایرانی-آمریکایی در ایران زندانی هستند، از جمله یک تاجر به نام سیامک نمازی که در اکتبر 2015 دستگیر و به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شد.

طی چند هفته گذشته، با میانجیگیری عمان و چند کشور دیگر، ایران شش شهروند اروپایی را به ازای آزادسازی یکی از دیپلمات‌های ایرانی در بلژیک آزاد کرد.

کنعانی همچنین این موضوع را رد کرد که ایران تجهیزاتی برای «ساخت کارخانه تولید پهپاد» به روسیه داده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *