به بهانه سفر پادشاه عمان به ایران؛ واکاوی آماری روابط تجاری دو کشور

سلطان هیثم بن طارق امروز عازم ایران می‌شود و فصل جدیدی در روابط دوجانبه بین عمان و جمهوری اسلامی آغاز  خواهد شد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، در طول 50 سال گذشته، دو کشور روابط عمیق تاریخی مشترکی داشته‌اند که از طریق همکاری مشترک بیشتر تقویت شده است.

سلطان در این سفر با دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار و درباره موضوعات مختلف منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه گفتگو خواهند کرد. هدف از این گفت‌وگوها ایجاد تبادل نظر و تقویت همکاری‌های دو ملت در دو سطح سیاسی و اقتصادی است.

در این سفر، بار دیگر بر روابط پیشرفته بین عمان و ایران که بر پایه احترام متقابل و حسن همجواری بنا شده است، تأکید خواهد شد.

دو کشور فعالانه به دنبال به حداکثر رساندن روابط، به ویژه تنوع اقتصادی و فرصت‌های سرمایه گذاری هستند. شایان ذکر است که مبادلات تجاری بین عمان و ایران در دو سال گذشته 27.9 درصد رشد داشته است که در پایان سال 2022 در مجموع به 320.8 میلیون ریال رسیده است.

به گفته رائد بن محمد الشهی، یک تاجر اهل مسندم، این بازدید پتانسیل همکاری و توسعه پروژه را افزایش خواهد داد. وی افزود: « جامعه و تجار مسندم مشتاقانه منتظر آغاز خدمات کشتیرانی بین بندر خصب و استانداری هرمزگان هستند.»

این دسته از خدمات، تردد مسافران و گردشگران را تسهیل می‌کند و به دنبال آن خطوط دریایی برای حمل و نقل کالا بر اساس توافقنامه عشق آباد فعال می‌شود. انتظار می‌رود چنین تحولاتی حجم مبادلات تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

داده‌های اخیر منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که کل صادرات عمان به ایران در سال 2022 بالغ بر 207.4 میلیون ریال بوده است. صادرات کلیدی از عمان به ایران شامل ماشین آلات، تجهیزات عملیات حرارتی، محصولات متاکریلات، روان کننده موتورهای دیزلی، ابزارهای نوری، تجهیزات معاینه پزشکی و تجهیزات الکتریکی است.

برعکس، کل واردات از ایران در سال 2022 بالغ بر 113.4 میلیون ریال بوده که شامل محصولات دامی، محصولات نیمه تمام آهن و فولاد، قطران نفتی، میوه جات و میگو می‌شود.

از نظر آماری، ایران با بیش از 1 هزار و 800 سرمایه‌گذار فعال و سرمایه‌گذاری بیش از 196 میلیون ریال، سومین کشور با بیشترین حجم تجارت با عمان محسوب می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *