آگاهی از شرایط کسب و کار در عمان (قسمت اول)

کار در عمان

عمان به عنوان یک کشور در حال توسعه و ثروتمند، فرصت های شغلی زیادی را فراهم آورده که به دلیل جمعیت کم آن مقصدی برای مهاجرین خارجی از جمله ایرانیان برای پیدا کردن شغلی مناسب شده است.

به شرکت‌های ایرانی که تمایل به فعالیت در کشور عمان را دارند، توصیه می‌شود زمانی را صرف بررسی بازار کنند و در صورت لزوم، از مشاوره حرفه‌ای بهره‌مند شوند. قبل از ورود به بازار یک کشور، باید تمام جوانب بررسی شوند.

شرکت‌های ایرانی که مایل به فعالیت در این بازار هستند، باید متعهدانه عمل کنند و با قوانین کشور ایران در زمینه رشوه دادن به مقامات خارجی آشنا باشند.

رشوه دادن به مقامات دولتی خارجی جرم است. افراد و شرکت‌های ایرانی ممکن است به دلیل رشوه به مقامات خارجی در خارج از کشور تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کلاهبرداری، اخاذی، امنیت شخصی و دارایی، حفاظت از مالکیت معنوی و سایر خطرات تجاری، مطالعات بیشتر درباره مسائل حقوقی ضروری است.

وضعیت کسب و کار در عمان

موضع اقتصادی کنونی عمان، یک موضع باز اقتصادی است. سلطان قابوس بن سعید سیاست‌هایی را برای نوسازی اقتصاد و بهبود وضعیت کشور عمان برای تبدیل آن به یک بازیگر فعال در بازار جهانی دنبال کرده است. عمان فعالانه به دنبال کاهش وابستگی به نفت، توسعه زیرساخت‌های ملی و بهره‌برداری از بخش خدمات و گردشگری است. عمان کشوری با درآمد متوسط است که اقتصاد آن عمدتاً بر اساس منابع کلی هیدروکربنی محدود است. هر چند، اخیراً یک میدان گازی در عمان کشف شده است. در سال 2015، نفت و گاز حدود 97 درصد از در آمد دولت را به خود اختصاص داده بود.

فرهنگ کسب و کار

تهیه کارت ویزیت به زبان انگلیسی قابل قبول است. با این حال، اگر به طور مکرر از محل شما بازدید می‌شود یا با ارگان‌های دولتی در ارتباط هستید، بهتر است که کارت ویزیت به زبان انگلیسی و عربی داشته باشید. «گفت و گوهای کوتاه» برای ایجاد اعتماد، حیاتی است و نباید عجله به خرج داد یا از آن چشم پوشی کرد. در ابتدای کار، بیشتر روی موضوعات سلام، احوالپرسی و رفاه حال افراد متمرکز باشید. اما هرگز هیچ سوالی از زندگی شخصی یا اقوام نپرسید.

در عرف اعراب، غیرعادی نیست که تعدادی از افراد در یک دفتر در مورد موضوعات مختلف بحث کنند. وقتی به دفتری دعوت می‌شوید، به شما یک صندلی تعارف می‌کنند،نوشیدنی می‌خورید و درگیر گفتگوی مقدماتی می‌شوید، پس از آن میزبان‌تان ممکن است گفتگو را با شما قطع کند و سراغ فرد دیگری برود. نوشیدنی‌های غیر الکلی یا چای بسیار در قرارهای کاری به مهمانان داده می‌شود. هر چند، در ماه مبارک رمضان، نوشیدنی و غذا در معرض عموم قرار نمی‌گیرد. مرسوم است که بیش از یک فنجان قهوه یا چای بنوشید، اما نه بیشتر از میزبان خود یا دیگران.

از اظهار نظرهای افراطی پرهیز کنید، زیرا طرف عمانی ممکن است آن را نشانه عدم انعطاف تلقی کند. معمولاً کمتر پیش می‌آید که میزان عمانی، بحث تجاری را آغاز کند و این شما هستید که باید صحبت کردن درمورد امور تجاری را شروع کنید. به یاد داشته باشید که گفتن «بله» لزوماً توافق را تأیید نمی‌کند، بلکه می‌تواند صرفاً به معنای «بله، صدای شما را می‌شنوم» باشد.

در محافل تجاری، لباس استاندارد برای مردان یک کت و شلوار و کراوات تجاری است. اگر هنگام غروب یا شب به دیدار کاری می‌روید، می‌توانید کت اسپرت، کت و شلوار تجاری با کراوات یا حتی لباس‌های غیر رسمی از قبیل پیراهن و لباس استفاده کنید. زنان باید لباس های گشاد و پوشیده به تن داشته باشند. زنان بایستی محافظه کارانه لباس بپوشند و از دامن‌های کوتاه یا بلوزهای روباز استفاده نکنند. تبادل هدایا در محافل تجاری رایج است، اما این دسته از هدایا معمولاً به اقلام کوچک شرکتی مانند خودکار و بروشور محدود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *