افزایش سالانه 168 درصدی مسافران در فرودگاه‌های عمان

عمان

کشور عمان در سال جاری افزایش شدیدی را در تعداد مسافران واردشده و خارج‌شده از طریق فرودگاه‌ها به ثبت رساند.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار و اطلاعات (NCSI) ، از ژانویه تا سپتامبر سال 2022 تعداد 6 میلیون و 969 هزار و 976 مسافر از طریق فرودگاه‌های عمان وارد این کشور شده‌اند که در مقایسه با سال 2021، شاهد افزایش 168 درصدی در تعداد ورودی‌ها و افزایش 120 درصدی در تعداد خروجی‌ها بوده‌ایم.

بنا بر این گزارش تعداد پروازهای بین‌المللی نیز افزایش 110 درصدی به خود دیده‌اند و از 26.636 پرواز به 55.814 پرواز رسیده‌اند.

این آمار در حالی منتشر می‌شوند که همزمان به همه‌گیری کووید-19، صنعت گردشگری دچار اختلال شدید شده است. از سویی، به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال در دوحه قطر، تقاضا برای سفر به خاورمیانه به بالاترین حد خود رسیده است.

فرودگاه بین‌المللی مسقط که در پایتخت عمان واقع شده،امسال با 5 میلیون و 975 هزار و 726 مسافر، بیشترین افزایش ترافیک را تجربه کرد. این در حالی است که سال گذشته ترافیک فرودگاه عمان 2 میلیون و 373 هزار و 363 نفر بود که این آمار امسال افزایش 114 درصدی داشته است.

بر پایه این گزارش همچنین  فرودگاه بین المللی صلاله 221 درصد افزایش در تعداد پروازهای بین المللی و 39 درصد افزایش در تعداد پروازهای داخلی را داشته است. به عبارت دیگر تعداد پروازها از 2774 پرواز در سال گذشته به 3857 پرواز در سال جاری رسیده است.

همچنین فرودگاه بین‌المللی صحار 585 پرواز بین المللی و 55243 مسافر را در سال جاری میزبانی کرد. این در حالی است که  که فرودگاه الدقم  شاهد افزایش 5 درصدی تعداد پروازهای داخلی بود واز 468 پرواز در سال گذشته به 490 پرواز در سال جاری رسید.

شایان ذکر است که اکثریت قریب به اتفاق مسافران از هند (113,785) و پس از آن بنگلادش (52,644) و پاکستان (34,078) بودند.

مهم‌ترین دلیل افزایش تعداد مسافران در فرودگاه‌های کشور عمان، پایان همه‌گیری کووید-19 است. به همین خاطر، تقاضا برای سفر به آمار قبل از مارس 2020 بازگشته است. به علاوه، پایان همه‌گیری بدین معنا است که کسب‌وکارها مجدداً فرصت خودنمایی و سرمایه‌گذاری‌های متعدد دارند. با توجه به اینکه عمان و سایر کشورهای منطقه سابقه استخدام کارگران مهاجر آسیای جنوبی را دارند و اکثریت قریب به اتفاق مسافران به عمان از کشورهای جنوب آسیا بوده‌اند، هجوم نیروی کار مهاجر نیز غیر منطقی نیست.

جام جهانی فوتبال در قطر هم مزید بر علت شده است تا روی آوردن گردشگران به عمان افزایش یابد، زیرا هواداران از سراسر جهان برای تماشای آن سرازیر می‌شوند.

گزارش مرکز ملی آمار و اطلاعات اصلاً جای هیچ تعجبی ندارد. پایان همه‌گیری، افزایش تقاضا برای کارگران مهاجر جنوب آسیا، و جام جهانی فوتبال در دوحه، همگی به روند اخیر منجر شده‌اند. اینکه آیا تقاضا برای سفر به عمان همچنان بالا است یا خیر، چیزی است که در ماه‌ها و سال‌های آینده آشکار خواهد شد. در حال حاضر، این کشور خاورمیانه‌ای می‌تواند از افزایش فعالیت اقتصادی که مسافران بیشتری به منطقه می‌آورند، بهره‌مند شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *