آگاهی از شرایط کسب و کار در عمان (قسمت دوم)

کار در عمان

حضور در بازار

ملاقات با مشتریان و حضور در مناطق بومی به شدت جهت توسعه کسب و کارتان توصیه می‌شود. یافتن یک شریک محلی مناسب یا جستجوی دیگر شرکت‌های ایرانی معتبر در خاورمیانه سودمند خواهد بود. به آداب فرهنگی نیز بایستی تسلط کامل داشته باشید. می‌توانید رابطه شخصی با یکی از نمایندگان بومی خود داشته باشید، اما این امر، ضروری نیست.

بانکداری و نظام مالی

بخش بانکداری عمان به خوبی توسعه یافته است و انواع بانک‌های تجاری داخلی و خارجی در دسترس است. یکی از اهداف نظام سیاسی حاکم بر عمان، آزادسازی و نوسازی امور مالی است. اخیراً، بانکداری اسلامی مجاز شده و یک سِیر صعودی به خود گرفته است. 12 درصد از بانک‌های مستقر در عمان، بین‌المللی هستند که آمار اندکی است.

بخش بانکی عمان متشکل از 17 بانک تجاری داخلی و خارجی دارای مجوز و دو بانک تخصصی است. دو بانک تجاری اسلامی در سال 2013 فعالیت خود را آغاز کردند: بانک بین‌المللی العزیز و بانک نزوی. بانک‌ها تحت نظارت بانک مرکزی عمان (CBO) هستند.

بانک مرکزی عمان مسئول سیاست های پولی و تنظیم صنعت خدمات مالی است. سه بانک تخصصی دولتی در این کشور به چشم می‌خورند:

  • بانک مسکن عمان
  • بانک توسعه عمان
  • بانک اتحاد مسکن و بازار اوراق بهادار

اخبار و رسانه‌های در دسترس

  • گلف نیوز
  • مسقط دیلی
  • تایمز آو عمان
  • سامانه حمایت از مالکیت معنوی

عمان اقداماتی را برای اجرای مقررات در راستای حمایت از حقوق مالکیت معنوی انجام داده و عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است. فرمان سلطنتی شماره 38/2000 برای حفاظت از علائم تجاری، اطلاعات تجاری و اسرار تجاری ثبت شده است.

عمان اقداماتی را برای اجرای مقررات قانونی برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی انجام داده و عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است. فرمان سلطنتی شماره 38/2000 برای حفاظت از علائم تجاری، اطلاعات تجاری و اسرار تجاری ثبت شده است. فرمان سلطنتی شماره 67/2008 حقوق مالکیت صنعتی دیگری مانند ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و توپوگرافی و اختراعات را ارائه می‌کند. شرکت‌های خارجی بدون حضور فیزیکی در عمان می‌توانند برای حفاظت از علائم تجاری به وزارت علائم ثبت اختراع و نشان تجاری عمان درخواست دهند.

وزارت بازرگانی و صنعت ثبت مالکیت معنوی را انجام می‌دهد و علائم تجاری برای یک دوره 10 ساله قابل تمدید از تاریخ ثبت توسط این وزارت محافظت می‌شوند. مجازات‌ تخلف ممکن است از توقیف و تخریب تا جریمه نقدی و حبس متغیر باشد. بر این اساس، برای اطمینان از محافظت از مالکیت معنوی شما در عمان، باید مشاوره حقوقی خاصی را پیگیری کرد.

حل اختلاف

قانون اسلامی – شریعت – مبنای قانون‌گذاری عمان است. سلطان با فرمان سلطنتی قوانین را صادر می‌کند.

حقوق تجارت نمونه‌ای از قوانین جاری در سراسر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) است. سیستم دادگاه‌های تجاری دارای ساختار سه لایه است: یک دادگاه عالی در مسقط، شش دادگاه تجدید نظر منطقه‌ای و حدود 45 دادسرا در سراسر کشور. به طور کلی، حکمیت (داوری) روش ترجیحی جهت حل اختلاف برای خارجی‌ها، به عنوان جایگزینی در مقابل دادگاه‌های محلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *