بر اساس آمار اداره ملی مالکیت معنوی عمان، تعداد درخواست‌های ثبت و مستندسازی علائم تجاری در عمان در سال ۲۰۲۳ به ۱۳۰۴۳ درخواست ملی و بین‌المللی رسید که در مقایسه با ۱۱۷۴۲ درخواست در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

به گزارش عمان چنس، رئیس اداره علائم تجاری و نشانه‌‎های جغرافیایی در وزارت تجارت، صنعت و تشویق سرمایه‌‎گذاری عمان می‎‌گوید که سامانه «علائم تجاری» در اداره ملی مالکیت معنوی مطابق با مفاد قانون سیستم علامت تجاری کشورهای شورای همکاری خلیج بر اساس فرمان سلطنتی شماره ۳۳/۲۰۱۷ عمل می‌‎کند.

به گفته مقامات این اداره، برای ثبت علامت تجاری درخواست از طریق سایت «عمان للاعمال» صورت می‎گیرد و پس از تکمیل شرایط یک شماره سریال درخواست از طریق سامانه علامت تجاری (Ipas) جهت مطالعه و بررسی صادر می‎‌شود. علامت ارسالی می‌‎تواند یک کلمه، یک شکل یا هر دو باشد.

بررسی کننده، طبقه‌‎بندی را بر اساس سیستم طبقه‎‌بندی بین‌‎المللی «نیس» برای کالاها و خدمات مطابق با موافقتنامه «نیس» در سال ۱۹۵۷و طبقه‎‌بندی «وین» برای علائم تجاری انجام می‎‌دهد.

سازمان‎های دولتی مربوطه در عمان به دنبال توسعه مکانیسم سازماندهی برندها و علائم تجاری و نظارت بر آن‌ها هستند.

درخواست ثبت علائم تجاری طی سال‎های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رشد ۱۰ تا ۱۴ درصدی داشته است که نشان دهنده افزایش آگاهی اجتماعی از اهمیت برند در بخش تجاری است.