تمام آنچه باید از وادی بنی خالد بدانید

وادی بنی خالد-عمان چنس

وادی بنی خالد یکی از معروف‌ترین وادی‌های عمان است، و به دلیل حوضچه‌های بزرگ آب سبز زمردی به شهرت رسیده است.

به گزارش عمان چنس، وادی بنd خالد بر خلاف دیگر وادی‌های محبوب عمان، در فصل تابستان خشک نمی‌شود؛ یکی از علل شهرت این وادی ، نعمت جریان دائمی آب در طول سال است. دره‌های صخره مانند و کوه حجر هم بر زیبایی این وادی می‌افزایند.

وادی بنی خالد در عمان به «بهشت کویر» شهرت دارد. فاصله وادی بنی خالد تا مسقط تنها ۲.۵ کلیومتر است. کسانی که اهل کوهنوردی یا پیک نیک هستند، حتما در وادی بنی خالد به گشت و گذار بپردازند.

حوضچه وادی بنی خالد مناسب شنا کردن است. نقاط متعددی برای نشستن هم تعبیه شده‌اند. یک رستوران هم در این ناحیه واقع شده است.

وادی بنی خالد از دو بخش تشکیل شده است. بخش شمالی یک منطقه تفریحی است که از درختان نخل، حوضچه‌ی بکر و صخره‌هایی برای پیک نیک و شنا تشکیل شده است. بخش جنوبی این وادی که به وادی حایر هم شهرت دارد، عمدتاً از زمین‌های شنی است که برای پیاده روی و بولدرینگ بسیار مناسب هستند. یک غار کوچک و آبشارهای متعددی هم در بخش جنوبی وادی بنی خالد واقع شده است که گردشگران زیادی به خود جذب می‌کند.

وادی بنی خالد-عمان چنس

گشت و گذار در وادی بنی خالد

۱- ورود به وادی: وقتی به وادی رسیدید و وسیله نقیله‌تان را در پارکینگ قرار دادید، باید کمی پیاده روی کنید. تنها پس از چند دقیقه، جذب مناظر طبیعی زیبای وادی خواهید شد. حوضچه‌های زلال آب اولین منظره‌ای است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. حوضچه ورودی وادی بنی خالد از سایر حوضچه‌ها بزرگتر است. وقتی وارد حوضچه شوید، با منظره‌ای پانوراما از پل‌ها، نشیمن‌گاه‌ها، رستوران‌ها و صخره‌ها روبه‌رو خواهید شد.
۲- می‌توانید از طریق شنا کردن خودتان را به سایر حوضچه‌ها برسانید. در غیر این صورت، از طریق پل‌ها باید خودتان را به حوضچه‌های دیگر برسانید.
توجه:
–  توصیه می‌شود هنگام بالا رفتن از صخره‌های لغزنده بسیار مراقب باشید. از تابلوهای راهنما برای انتخاب مسیر صحیح استفاده کنید.
– غریق نجات در سراسر حوضچه‌ها حضور دارند، اما حتماً اقدامات احتیاطی حین شنا کردن را رعایت کنید و یک دست لباس و شلوار اضافه به همراه داشته باشید.
۳- آخرین قدم از کاوش در وادی: غار بنی خالد آخرین ایستگاه تفریحی است که چند دقیقه پیاده‌روی با مجموعه دوم حوضچه‌ها فاصله دارد.
توجه:
– از آنجایی که فضای داخلی غار تاریک است، توصیه می‌شود تنها در صورت همراه داشتن مشعل یا وسایل روشنایی از غار بازدید کنید.

شنا در وادی بنی خالد

وقتی در وادی بنی خالد هستید، می‌‌توانید به شنادرمانی بپردازید. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که لباس شنا به همراه داشته باشید تا اجازه ورود به حوضچه‌ها را به شما بدهند. حوضچه‌ها در برخی نقاط بسیار عمیق می‌شوند؛ به همین خاطر، مراقبت باشید که اگر شنا بلد نیستید، از شنا کردن در حوضچه‌ها پرهیز کنید.

نکات دیگری که باید بدانید:

۱- برای جلوگیری از برنزه شدن زیر نور آفتاب، لباس‌های غیررسمی و گشاد بپوشید و ضد آفتاب همراه با عینک آفتابی و کلاه همراه داشته باشید.
۲- از انجام کارهای برای جلب توجه مثل پرش از ارتفاع و سایر موارد مشابه پرهیز کنید تا صدمه و مشکلی پیش نیاید.
۳- قبل از عزیمت به وادی بنی خالد، از پر بودن باک وسیله نقلیه‌تان اطمینان حاصل کنید.
۴- وادی بنی خالد در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود. سعی کنید ظهرها به وادی نروید، چون هوا به طرز غیر قابل تحملی گرم است.
5- هنگام کاوش در غار بنی خالد حتماً یک کفش راحت و چراغ قوه به همراه داشته باشد. خفاش‌ها هم در این غار زندگی می ‌کنند و اگر از خفاش‌ها هراسان هستید، این موضوع را حتماً مد نظر داشته باشید.

چگونه به وادی بنی خالد برویم:

برای رسیدن به وادی بنی خالد، می‌توانید ماشین کرایه کنید یا وسیله نقلیه تاکسی کرایه کنید. چون این وادی در بیابان واقع شده است، راه دیگری جز استفاده از وسیله نقلیه برای رسیدن به آنجا ندارید.

مرحله اول: برای رسیدن به وادی بنی خالد باید مسیر جاده ۲۳ را انتخاب کنید که شهر مسقط را به شهر صور متصل‌ می‌کند. وقتی به منطقه رومیل رسیدید، باید به مدت نیم ساعت در مسیر جاده فرعی باشید. جای نگرانی برای گم کردن مسیر نداشته باشید، چون تابلوهای راهنما نصب شده‌اند. قبل از رسیدن به پارکینگ وادی، با منظره صخره‌های سبز و قرمز و مزارع خرما در هر دو طرف‌تان روبه‌رو خواهید شد.

مرحله دوم: وقتی خودرو را در پارکینگ قرار دادید، باید ده دقیقه پیاده‌روی کنید تا به وادی برسید. چون برای رسیدن به وادی باید مسیری بیابانی را طی کنید، حتماً از پر بودن باک بنزین اطمینان حاصل کنید.

زمان بازدید: ۹ صبح تا ۵ عصر

زمان مورد نیاز: ۱ الی ۲ ساعت

هزینه ورود: رایگان

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *