صعود 16 پله‌ای عمان در شاخص رقابت صنعتی

سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد (یونیدو) در آخرین گزارش خود، عمان را در رتبه 56 جهانی و پنجمین کشور عرب برای رقابت صنعتی در سال 2023 قرار داده است. طی هفت سال گذشته، عمان نسبت به رتبه 72 در سال 2016 پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش عمان چنس، شاخص عملکرد رقابتی صنعتی (CIP) که رقابت پذیری صنعتی بیش از 153 کشور در سراسر جهان را ارزیابی می‌کند، پیشرفت چشمگیر عمان را به دلیل تنوع فعالیت‌های صنعتی و افزایش حجم صادرات صنعتی آن می‌داند

وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری (MoCIIP) اعلام کرد که این افزایش قابل توجه 16 رتبه‌ای در رتبه‌بندی جهانی در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه هفت ساله، گواهی بر رشد رقابت‌پذیری صنعتی در عمان است.

پیش بینی می شود که این حرکت با استراتژی صنعتی که توسط وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری اجرا شده است، ادامه یابد. هدف این استراتژی تحریک بخش صنعتی و افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی، تقویت جایگاه جهانی عمان به عنوان یک قطب تولید است.

دکتر صالح بن سعید ماسان، معاون وزیر بازرگانی و صنعت  بر این واقعیت تاکید کرد که رتبه بهبودیافته عمان در این شاخص نشان دهنده تعهد این کشور به تقویت رقابت پذیری بخش صنعتی آن است. این امر از طریق اجرای استراتژی صنعتی 2040 به دست آمده است که نیروی راهنمای توسعه صنعتی در عمان محسوب می‌شود.

این وزارتخانه در حال تدوین ابتکاراتی برای ارتقای کارایی بخش صنعت، ترویج استفاده از فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی در تولید و توانمندسازی صنایع داخلی در بازارهای بین المللی است. این اقدامات همچنین از رشد شایستگی‌های مدیریتی و مالی کارآفرینان صنعتی حمایت می‌کند.

بر اساس شاخص سال 2023، آلمان همچنان به عنوان کشوری با رقابتی ترین بخش تولید جهان، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. آلمان از سال 2001 این موقعیت را حفظ کرده است. با این حال، چین که در حال حاضر در رتبه دوم قرار دارد، از سال 1990 رشد و پویایی چشمگیری از خود نشان داده است و به تدریج شکاف با آلمان را کاهش داده است.

پنج کشور برتر دیگر در شاخص سال 2023 ایرلند، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا هستند. امارات در رتبه اول در بین کشورهای عربی و رتبه بیست و نهم جهان قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *