بررسی تجارت الکترونیک در عمان

در ژوئن 2021، شرکت اطلاعاتی بازار تجارت یا استاتیستا گزارشی ارائه کرد که طی آن مدعی شد درآمد بازار تجارت الکترونیک عمان در سال 2020 به مرز 657.1 میلیون دلار رسید و پیش بینی کرد این مقدار تا سال 2025 با رشد 5.7 درصدی به 867.7 میلیون دلار نیز خواهد رسید. بر اساس این گزارش، در سال ،2020 بزرگترین بخش مربوط به بازار مد با حجم 212.1 میلیون است  و در رتبه‌های بعد یبخش الکترونیک و رسانه قرار دارد.

به گزارش عمان چنس، تعداد بالای کاربران اینترنت در عمان، همگام با تلاش دولت عمان برای گسترش «جامعه دیجیتال» و «دولت الکترونیک» فرصت‌های طلایی را برای تجارت الکترونیک بی.2 سی و بی.2بی ایجاد می‌کند. بر اساس نتایج به دست آمده از آنالیز وضعیت دیجیتال عمان در سال  2021، عمان تقریباً 4.92 میلیون کاربر فعال اینترنت، 5.72 میلیون اتصال تلفن همراه و 4.1 میلیون کاربر رسانه های اجتماعی دارد. همچنین محدودیت‌های کرونایی موجب شد تا چندین پلتفرم بازار دیجیتال خانگی در داخل عمان محبوبیت پیدا کنند.

روند فعلی بازار اینترنتی در عمان به چه صورت است؟

دولت عمان برای اجرای طرح دولت الکترونیک به صورت رسمی پرداخت‌های الکترونیکی (پرداخت های الکترونیکی) و پرداخت های اینترنتی انجام می‌دهد و برای اکثر خدمات دولتی نیاز به پرداخت آنلاین دارد. از مزیت‌های پورتال ملی درگاه پرداخت الکترونیکی می‌توان به امکان پرداخت امن برای خدمات دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، مناقصه الکترونیکی، کمک‌های مالی آنلاین و مجموعه‌ای از تراکنش‌های آنلاین دیگر اشاره کرد.

در سال 2008 قانون معاملات الکترونیکی عمان، تصویب شد، که طی آن استفاده از امضای دیجیتال در تجارت الکترونیک و ارتباطات از طریق نامه، ایمیل با هدف حمایت کافی از مشاغل و ایجاد امنیت مجازی عموم مردم ممنوع شده است. این قانون همچنین مجازات‌هایی را برای جرایم الکترونیکی مربوط به تراکنش‌های الکترونیکی غیر مجاز تعیین کرده است و که متضمن حفاظت از حریم خصوصی برای داده‌های شخصی کاربران فضای مجازی است.

وضعیت تجارت الکترونیک داخلی (B2C) در عمان چگونه است؟

با توجه به آنچه که پیشتر گفته شد مصرف کنندگان عمانی عمدتاً به صورت آنلاین برای خرید پوشاک، رزرو بلیط هواپیما، خرید و مشاوره در رابطه با محصولات مراقبت از زیبایی و رزرو هتل اقدام می‌کنند. عمان شاهد رشد تجارت الکترونیک داخلی، به‌ویژه برای خواربارفروشی‌ها بوده است، زیرا زمانی که فروشگاه‌های حضوری به دلیل محدودیت‌های کووید-19 بسته شدند، کسب‌وکارها به پلتفرم‌های آنلاین منتقل شدند. تعداد فزاینده ای از مشاغل، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط و کارآفرینان عمانی، کالاهای خود را از طریق رسانه های اجتماعی تبلیغ و به فروش می‌رسانند.

‌ تجارت الکترونیک فرامرزی

شرکت مشاوره بازار موردور اینتلیجنس مطالعه‌ای را در سال 2021 توسط ، عمانی‌ها عمدتاً خرید لباس، بلیط هواپیما، محصولات مراقبت از زیبایی و خدمات هتل را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. بر اساس نتایج حاصل از این گزارش، مقصد محبوب برای خرید الکترونیکی فرامرزی، کشور چین همچنان کشور محبوب و شماره یک  برای دریافت‌ سفارش اثاثیه، ماشین آلات و مصالح ساختمانی است. همچنین ساکنان عمانی از وب سایت‌های مرتبط با وسایل نقلیه در ایران برای سفارش قطعات یدکی و لوازم اقدام می‌کنند.

تجارت الکترونیک یا بی 2 بی

شرکت‌ها و افراد عمانی محصولات موردنظر خود را مستقیماً از وب سایت رسمی شرکت‌های خارجی سفارش می‌دهند و پرداخت این خریدها از طریق حواله‌های بانکی یا مبادلات پولی پرداخت‌ها را صورت می‌گیرد. شرکت‌های پستی خصوصی مانند فدکس و دی.اچوال نیز وظیفه‌ی ارسال کالا را برعهده دارند.

خدمات ارائه شده در قالب تجارت الکترونیک

عمان پست بستری است که برای خدمات رسانی به بازار تجارت الکترونیک و به منظور استفاده از شعب و وسایل نقلیه ساخته شده است. وظیفه‌ی اصلی عمان پست تحویل محصولات سفارش داده شده، آنلاین است. اگر بخواهیم نحوه‌ی عملکرد عمان پست را تشریح کنیم؛ این بستر یک سرویس حمل و نقل الکترونیکی به نام متجار دارد که به مشتریان در عمان امکان می‌دهد به تجار ایرانی به صورت آنلاین و مستقیم کالای مورد نظر خود را سفارش دهند.

قوانین مربوط به مالکیت معنوی تجارت الکترونیک

در فوریه 2022، عمان قانونی با هدف حفاظت از داده ها خصوصی تصویب کرد که بر اساس آن نهادها باید قبل از نگهداری یا پردازش اطلاعات شناسایی شخصی، رضایت کتبی از افراد دریافت کنند. این قانون همچنین بر فرآیند انتقال داده‌های شخصی کاربران به خارج از عمان را کاملا تحت نظر دارد و نهادهای مرتبط را ملزم می‌کند تا برای پردازش انواع خاصی از داده‌های شخصی حساس، تأییدیه وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات (MTCIT) را دریافت کنند. گرچه هنوز وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات مقررات مربوط به این قانون را به صورت عمومی منتشر نکرده است اما این قوانین  از فوریه 2023 اجرایی می شود.

سایت‌های محبوب در بستر تجارت الکترونیک عمانی

از جمله محبوب‌ترین سایت‌های تجارت الکترونیکی در عمان می‌توان به آمازون، ای.بی و الکسپرس اشاره کرد. از دیگر سایت‌های  محبوب این لیست می‌توان به نمشی، پلیس سلطنتی عمان، اینوست ایزی و گمرک بیان نام برد. همچنین در مدت قرنطینه برنامه‌های سفارش آنلاین و تحویل غذا و وب‌سایت‌های فعال در این زمینه و برنامه‌های تحویل مواد غذایی به شدت در میان مردم عمان محبوبیت پیدا کرده‌اند.

نحوه‌ی پرداخت آنلاین

درگاه‌های پرداخت آنلاین عمانی از کارت‌های بانکی، مبادلات پول و نقل و انتقالات بانکی برای انتقال هزینه سفارش از فروشند به خریدار استفاده می‌کنند. گزارش بانک مرکزی عمان نشان می‌دهد که حجم تراکنش‌های پرداخت الکترونیکی در عمان در سال 2021 40.6 درصد و در سال 2020 19.2 درصد افزایش یافته است.

تجارت الکترونیک موبایلی در عمان

خرید و تراکنش‌های آنلاین جایگزین به تدریج در عمان اهمیت پیدا می‌کند و افزایش محبوبیت این بسترها موجب شده تا بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی برای جلب رضایت مشتریان خود بستر خدمات آنلاینی خود را راه اندازی کنند. اپلیکیشن‌های ام.پی کلیر و ای.فلوس برای پرداخت‌های فوری مبتنی بر موبایل به کمک بانک مرکزی عمان شتافته است و این عمل را بسیار آسانتر کرده است. تاوانی تکنولوژیز یکی از پلتفرم‌های پیشرو پرداخت قبوض ار طریق تلفن همراه درعمان است، این پلتفرم همچنین اولین مجوز فین‌تک بانک مرکزی عمان را در سال 2020 دریافت کرده است.

میزان رشد و نقش رسانه‌های اجتماعی

شرکت تحقیقاتی دیتا ریپورتال دات کام در سال  2021 وضعیت دیجیتالی عمان را بررسی و اعلام کرد که عمان در ژانویه 2021 4.14 میلیون کاربر رسانه های اجتماعی (80.2 درصد از جمعیت) داشته که نشان دهنده افزایش 11 درصدی بین سال های 2020 و 2021 است. اما این تعداد تنها مربوط به اشخاص عادی نیست؛ بلکه کسب‌وکارها، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط متعلق به عمان و کارآفرینان، به طور فزاینده‌ای کالاهای خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی تبلیغ و به فروش می‌رسانند. همچنین این شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای از «اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی» برای تبلیغ فروشگاه و محصول خود استفاده می‌کنند.

‌ عوامل و تکنیک های فروش اینترنتی

ما در اینجا در مورد روش‌های معمول مورد استفاده در فروش در بازارآنلاین، از جمله مهم‌ترین آنها فروش موادی را بررسی می‌کنیم که برای فروش آنها در عمان شما نیاز به زبان بومی منطقه دارید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *