آشنایی با سیستم‌های مالی در عمان برای سرمایه‌گذاری

قوانینی که موجب می‌شود کالاهای صادر شده از ایران مربوط به حوزه‌هایی همچون سرمایه گذاری خارجی در مخابرات، صدا و سیما، رسانه‌های خبری داخلی، خدمات مالی، خدمات حقوقی و حرفه ای دیگر، مالکیت اموال، محصولات و خدماتی با ممنوعیت مواجه شوند، تاکید بر این موضوع دارند که این کالاها و خدمات اارئه شده مغایرتی با قوانین رسمی کشور نداشته باشند.

عمان چنس در ادامه  روش‌ها و اطلاعات مربوط به نحوه‌ی پرداخت، سیستم‌های بانکی، کنترل‌های ارز خارجی، بانکداری ایرانی و خبرنگاری را به بحث می نشیند.

تامین مالی تجارت

بانک صادرات و واردات ایران فعالانه به دنبال یافتن  فرصت‌های صادرات و تامین مالی پروژه ها را در عمان است.

شرکت‌های ایرانی ممکن است محصولات بانک صادرات و واردات ایران را برای معاملات بالقوه در عمان در نظر بگیرند، به ویژه آنهایی که اهداف سیاست خارجی  ایران را پیش می‌برند. بانک صادرات و واردات ایران و دولت عمان در حال انعقاد یادداشت تفاهم برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور هستند.

روش‌های پرداخت

در عمان رایج‌ترین روش پرداخت در معاملات تجاری اسناد اعتباری بانکی است. چندین شرکت حقوقی مسئول انجام فرآیندهای حقوقی وصول بدهی هستند و بخش کنسولی سفارت ایران می‌تواند در صورت نیاز به انجام چنین اقداماتی، کافیست به چنین شرکت‌هایی مراجعه کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ آژانس یا دفتر رتبه‌بندی اعتباری در عمان وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های پرداخت یا سایر گزینه‌های پرداخت و تامین مالی تجارت، بهتر است به راهنمای امور مالی تجارت وزارت بازرگانی مراجعه و آن را مطالعه کنید.

سیستم‌های بانکی

ساختار بخش بانکی عمان به این صورت  است که از 16 بانک تجاری داخلی و خارجی دارای مجوز، دو بانک تخصصی و هشت بانک تجاری با رویکرد اسلامی است. بانک‌های فعال در این کشور تحت نظارت بانک مرکزی عمان هستند. بانک مرکزی در عمان چه مسئولیتی نسبت به بانک‌های خصوصی دارد؟ بانک مرکزی، حوزه‌ی فعالیت‌های بانک‌های خصوصی را تنظیم و مجوز فعالیت‌های مختلف را برای آنها صادر، بر نرخ‌های بهره نظارت و اوراق قرضه و اسکناس توسعه منتشر می‌کند. به طور کلی بانک های عمان دارای سرمایه با نرخ وام های غیرجاری پایین هستند، که این فرصت بسیار مناسبی برای شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط برای توسعه‌ی فعالیت‌های خود در این کشور است.

سیستم کنترل ارز در عمان

ریال عمان کاملاً قابل تبدیل است و به دلار آمریکا ( یک ریال عمانی معادل 2.60 دلار است) وابسته است. توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی برای بازگرداندن سرمایه از بازار سرمایه عمان وجود ندارد.

بانک های ایران و بانک های گزارشگر داخلی

بانک های داخلی در عمان از بانکهای کارگزار استفاده می‌کنند. بانک ملی عمان با بانک تجارت و بانک ظفار با بانک ثامن و مهر تجارت ارتباطی به صورت کارگزاری دارد. وجود رابطه ی کارگزاری موجب شده تا هیچ بانک ایرانی در عمان فعالیت نمی‌کند.

تامین مالی تجارت

در اینجا روش‌ها و اطلاعات مربوط به روش‌های پرداخت، سیستم‌های بانکی، کنترل‌های ارز خارجی، بانکداری ایرانی و بانک کارگزار بحث خواهیم کرد.

بانک صادرات ایران به صورت فعالانه‌ای به دنبال به دست آوردن فرصت‌های صادرات و تامین مالی پروژه ها در عمان است. شرکت های ایرانی ممکن است خدمات ارائه شده توسط بانک صادرات ایران را فرصتی برای معاملات بالقوه در عمان در نظر می‌گیرند، به ویژه آن دسته ازفعالیتهایی که اهداف سیاست خارجی ایران را پیش دنبال می‌کنند. بانک صادرات ایران و دولت عمان در حال انعقاد تفاهم‌ نامه‌هایی برای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور هستند.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *