موافقت عمان با پرداخت بدهی‌های عراق به ایران

عمان موافقت کرده است که به عنوان مجرای انتقال بدهی عراق به ایران عمل کند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از رویترز در اقدامی مهم، قرار است ایران در مقابل صادرات انرژی خود به عراق پول دریافت کند و این یک فرصت اقتصادی مغتنم به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش ، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که با وجود اینکه تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند، ایران صدها میلیون دلار از عراق برای محصولات حوزه انرژی که به همسایه خود فروخته است، دریافت خواهد کرد.

عراق در ماه ژوئن موافقت کرد که پس از دریافت معافیت از تحریم‌ها از سوی آمریکا، حدود 2.76 میلیارد دلار بدهی گاز و برق به ایران بپردازد.

در یک نشست خبری در واشنگتن، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که عمان این حساب را مدیریت خواهد کرد که عراق پول را در آن واریز می‌کند، در حالی که ایران می‌تواند با برخی محدودیت‌ها از چنین پولی استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت که عمان و قطر برای مدیریت معاملات پیشنهادی به توافق رسیده‌اند.

میلر در پاسخ به سوالی مبنی بر تایید ادعای این مقام ایرانی گفت: «می‌توانم تأیید کنم که عمان تمایل خود را برای دریافت بخشی از این وجوه نشان داده است و ما معتقدیم که این گام مهمی است.»

میلر در توضیح بیشتر گفت که این پول در صندوق یا حسابی در عمان نگهداری می‌شود، اما همچنان مشمول همان محدودیت‌هایی خواهد بود که وجود داشت.

وی افزود که این پول تنها می‌تواند برای “فعالیت‌های غیرقابل تحریم مانند کمک‌های بشردوستانه” استفاده شود و تمام معاملات باید از قبل توسط وزارت خزانه داری آمریکا تایید شود.

به دلیل چندین دهه درگیری و تحریم، عراق برای بسیاری از نیازهای گاز خود به واردات از ایران وابسته است.

با این حال، تحریم‌های ایالات متحده بر نفت و گاز ایران، پرداخت‌های عراق برای واردات را با مشکل مواجه کرده و این کشور را در بدهی‌های سنگین معوقه قرار داده بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *