اندیشکده اقتصاد و صلح گزارش داد: عمان یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه

بر اساس آخرین گزارش شاخص صلح جهانی توسط اندیشکده استرالیایی اقتصاد و صلح ، عمان سومین کشور صلح آمیز در خاورمیانه و شمال آفریقا و در جهان حائز رتبه ۴۸ است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، قطر همچنان صلح‌آمیزترین کشور منطقه است و از سال 2008 تا کنون چنین جایگاهی را در اختیار دارد و پس از آن کویت، عمان، اردن، امارات متحده عربی، تونس، مراکش، الجزایر، بحرین و عربستان سعودی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. قطر تنها کشور منطقه است که در 25 کشور برتر صلح آمیز جهان قرار دارد.

شاخص‌ها حاکی از آن بودند که سطح متوسط صلح جهانی برای نهمین سال متوالی بدتر شده است، به طوری که 84 کشور بهبود و 79 کشور وخامت اوضاع را داشته‌اند. این موضوع می‌تواند ناشی از ناآرامی‌های داخلی و بی‌ثباتی سیاسی پس از کووید-19 بوده باشد.

 

ایسلند در صدر صلح‌طلبانه‌ترین کشورهای دنیا قرار گرفت، جایگاهی که از سال 2008 در اختیار دارد و پس از آن دانمارک، ایرلند، نیوزلند و اتریش قرار دارند.

برای ششمین سال متوالی، افغانستان به عنوان ناامن‌ترین منطقه معرفی شد و پس از آن یمن، سوریه، سودان جنوبی و جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارند. هر چند، نمره کشورهایی مثل افغانستان و سوریه بسیار بهبود پیدا کرده است.

لیبی بیشترین پیشرفت را در صلح کلی تجربه کرد و 7 درصد بهبود یافت و 14 پله صعود کرد و به رتبه 137 رسید.

تغییر در توزیع جهانی درگیری با کاهش درگیری‌های عمده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و جنوب آسیا ادامه یافت، در حالی که درگیری‌ها در جنوب صحرای آفریقا، اروپا و آسیا و اقیانوسیه تشدید شد. منطقه روسیه و اوراسیا بیشترین وخامت صلح را در جهان ثبت کردند.

اروپا صلح آمیزترین منطقه جهان است و هفت کشور از ده کشور صلح آمیز را در خود جای داده است. سه کشور دیگر از صلح آمیزترین کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *