25 مدرسه سبز برای تقویت اقتصاد و پایداری محیط‌زیست عمان

وزارت آموزش و پرورش (MOE) قرار است فاز دوم یک پروژه ملی به نام مدارس سبز را راه اندازی کند تا با بهره گیری از قدرت ذهن دانش آموزان، پایداری محیط زیست را تضمین کند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، دکتر عبدالله بن خمیس امبوسعیدی، معاون وزیر آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش و رئیس کمیته اصلی پروژه مدارس، ماموریت این پروژه را برای آگاهی محیطی در بین کارکنان آموزشی و دانش آموزان، کمک به اهداف توسعه پایدار کشور و دستیابی به اهداف مشخص شده شاخص 2040 عمان برشمرد.

وزارت آموزش و پرورش با ذینفعان مختلف از جمله والدین دانش آموزان، ادارات دولتی و موسسات بخش خصوصی همکاری می‌کند تا نسلی را پرورش دهد که بتواند به چالش‌های زیست محیطی در سطوح محلی و جهانی رسیدگی و از رشد اقتصاد سبز حمایت کند.

امبوسعیدی اعلام کرد که پروژه مدارس سبز سه حوزه اصلی را در بر می‌گیرد: «حوزه دانش» که اطلاعات زیست محیطی، مفاهیم پایداری، اقتصاد دایره‌ای و اقتصاد سبز را در بر می‌گیرد. «زمینه مهارت» با تمرکز بر مهارت‌های شناختی و دستی؛ و «توسعه روندهای مثبت به سمت محیط زیست سبز»، با تاکید بر ارزش‌ها و روندهای مرتبط با محیط زیست.

مرحله اول این پروژه با موفقیت در 12 مدرسه در سال تحصیلی 2022/2023 با مشارکت 685 معلم و 135 موسسه برای اجرای برنامه ها و کارگاه ها و ارائه پشتیبانی فنی به مدارس شرکت کننده اجرا شد.

مرحله دوم این پروژه دانش آموزان کلاس‌های 7 تا 10 را در 52 مدرسه در سال تحصیلی 2023/2024 در سراسر عامن هدف قرار می‌دهد. بودجه این پروژه – که قرار است در سپتامبر 2023 آغاز شود و تا آوریل 2024 ادامه یابد – توسط شرکت بیئه، گروه نما، شرکت پتروشیمی دلیل، ودافون عمان و عمان ال‌‌ان‌جی تامین می‌شود.

این پروژه بر دو موضوع کلیدی متمرکز خواهد بود. اولین مورد، که به عنوان «رویکرد پایداری» شناخته می‌شود، شامل دو راهنما – یکی برای دانش‌آموزان و دیگری برای معلمان – است که به موضوعات زیست‌محیطی حیاتی مدیریت زباله، تغییرات آب و هوا، انرژی‌های تجدیدپذیر، جنگل‌کاری، مصرف آب و بی‌طرفی کربن صفر می‌پردازد. این مباحث در کلاس های فعالیت هر سه شنبه تدریس خواهد شد.

موضوع دوم – “پروژه مدرسه” – شامل هر مدرسه شرکت کننده است که پروژه‌ای را در محوطه مدرسه در مورد یکی از شش موضوع زیست محیطی که در راهنما برای تقویت اقتصاد دایره ای ذکر شده است، انجام می‌دهد.

با همسویی با روندهای جهانی، پروژه مدارس سبز با هدف کاهش خطرات و تهدیدات زیست محیطی، رسیدگی به رفتارهای نامطلوب در میان دانش آموزان جوان، و پرورش احساس مسئولیت در قبال جامعه خود انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *