المعجین؛ غذای محبوب عمانی‌ها در عید قربان

در استان ظفار، یک سنت آشپزی متمایز برای دهه ها پابرجا بوده و تا به امروز در جشن های عید قربان گرامی داشته می شود. المعجین، روش سنتی طبخ گوشت، جایگاه ویژه ای در قلب و خانه مردم محلی دارد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، المعجین یکی از غذاهای اصلی در بین اهالی ظفار است که معمولاً در روز دوم عید تهیه می‌شود. درست کردن این غذا به تخصص بالایی نیاز دارد و معمولاً سالمندان عمانی المعجین را برای کوچکترها تهیه می‌کنند.

برای درست کردن المعجین باید چند مرحله طی شود. در ابتدا، گوشت باید تمیز شود و برش‌های منظم بزرگی در بیاید. سپس، این برش‌ها حداقل به مدت پنج ساعت در یک منطقه با تهویه مناسب خشک می‌شوند. از روش‌های سنتی مثل قرار دادن گوشت در بالای اجاق هیزمی هم روش دیگری برای خشک کردن گوشت است.

هنگامی که گوشت به اندازه کافی خشک شد، با احتیاط به قطعات کوچکتر بریده و چربی آن جدا شود. سپس چربی را به قطعات کوچک برش و به آرامی در یک قابلمه بزرگ روی حرارت ملایم حرارت می‌دهیم تا ذوب شود و روغنی از چربی به دست بیاید.

برای اطمینان از خلوص روغن، هر گونه ناخالصی یا باقی مانده به دقت فیلتر می‌شود. البته، بسته به ترجیح شخصی و کیفیت گوشت، برخی افراد ترجیح می‌دهند گوشت را بدون فیلتر کردن چربی به روغن اضافه کنند.

بیشتر بخوانید:

در یک قابلمه جداگانه، تکه‌های گوشت کوچکتر نمک‌سود، کاملاً مخلوط می‌شوند و هرگونه ناخالصی یا رطوبت اضافی باقی مانده از بین می‌رود. سپس گوشت در روغن با حرارت ملایم پخته می‌شود و زمان پخت آن بسته به حجم گوشت تهیه‌شده، متفاوت است.

پس از اتمام فرآیند پخت، گوشت را در ظرف مشخصی قرار و اجازه می‌دهند در هوای آزاد خنک شود. قبل از بستن ظرف، مرسوم است که گوشت را هم بزنید. عمانی‌های قدیمی‌تر گوشت را در ظروف ساخته‌شده از پوست بز یا گاوه نگهداری می‌دارند. این روش برای نگهداری عسل و خرما هم در بین اهالی عمان رایج است. سپس گوشت کاملاً خشک شده را مستقیماً در قابلمه روغن حاصل از چربی ذوب شده قرار می‌دهند. المعجین را می‌توان با برنج سرو کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *