استقبال عمان از سرمایه‌گذاری در صنایع خلاق و فرهنگی

تلاش یک دهه‌ای دولت عمان برای آغاز رشد اقتصاد ملی جدید حول صنایع خلاق و فرهنگی اکنون وارد مرحله‌ای کلیدی شده است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، این تلاش در حال حاضر توسط برنامه ملی سرمایه گذاری و توسعه صادرات (نزدهر) هدایت می‌شود که بخشی از ابتکارات ملی است که توسط دولت به عنوان بخشی از دهمین برنامه پنج ساله توسعه با هدف دستیابی به اهداف چشم انداز 2040 عمان راه اندازی شده است

اخیراً، وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری که برنامه نزدهر را اجرا می‌کند، یک مناقصه رقابتی برای انتصاب یک شرکت مشاوره به منظور کمک به تدوین استراتژی برای کمک به سرمایه‌گذاری در بخش جدید صنایع خلاق و فرهنگی (CCI) برگزار کرد.

در سطح جهانی، صنایع خلاق و فرهنگی به طور گسترده شامل همه چیز از کتاب، روزنامه و مجلات گرفته تا موسیقی، هنرهای نمایشی، تلویزیون، فیلم و رادیو، و همچنین بازی‌های ویدیویی، هنرهای تجسمی، معماری و تبلیغات می‌شود. این دامنه در عمان حتی وسیع‌تر است و معماری سنتی، کالاهای دست‌ساز و سایر هنرهای مشابه را هم در برمی‌گیرد.

حرکت‌های نوپا برای شعله‌ور کردن رشد بخش صنایع خلاق و فرهنگی در عمان به سال 2013 بازمی‌گردد، زمانی که اولین سمپوزیومی با موضوع، نقش سیاست‌ها و استراتژی‌ها در توسعه صنایع دستی، هنر و صنایع خلاق در عمان برگزار شد! این مجمع بر اهمیت فاکتورسازی در اقتصاد خلاق در حین برنامه ریزی شهرها و سرمایه گذاری در زیرساخت ها تاکید کرد. علاوه بر این، بر راه‌ها، مکانیسم‌ها و اهمیت توسعه صنایع خلاق، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، و پرورش استعدادهای عمانی در بخش خلاق تمرکز کرد.

سال گذشته، همزمان با اضافه شدن نزدهر، انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش یافت.

در اوایل سال جاری، گزارشی از سوی پروژه گفتگوی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در مورد پروژه تنوع اقتصادی، ابتکاری با بودجه اتحادیه اروپا، بر پتانسیل صنایع خلاق و فرهنگی در کمک به تنوع اقتصادی عمان تاکید کرد. این گزارش همچنین بیان کرد که بخش‌های فرهنگی و خلاق برای تضمین توسعه مداوم جوامع مهم هستند و در قلب اقتصاد خلاق قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

خلاقیت و استعداد فردی می‌تواند ثروت اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته باشد. بدین ترتیب، میزان اشتغال‌زایی رشد پیدا می‌کند و برای جوانان شغل ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، فرهنگ‌ها، ارزش‌ها و هویت‌ها حفظ می‌شوند.

به عنوان مثال، در اتحادیه اروپا، سهم اقتصاد خلاق در تولید ناخالص داخلی اتحادیه در سال 2014، با 7 میلیون نفر سرمایه‌گذار و شاغل در این صنعت متنوع، 4.2 درصد برآورد شد.

در گزارش اتحادیه اروپا آمده است: «با توجه به تمرکز مداوم دولت بر توسعه مبتنی بر پایداری، فناوری و نوآوری، و در دسترس بودن مجموعه‌ای امیدوارکننده از استعدادهای خلاق جوان، عمان می‌تواند مسیر رشد بی‌سابقه‌ای را طی کند که صنعت خلاق خود را به‌طور استراتژیک ارتقا دهد.»

از نظر اروپایی‌ها، عمان پتانسیل تبدیل شدن به قطب اقتصاد خلاق و فرهنگی را در خاورمیانه دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *