بررسی روند جمعیت عمان

از قدیم الایام جمعیت را به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند یک کشور  در نظر می گرفتند، زیرا جمعیت جوان نشانی از قدرت یک کشور بود. شما با بررسی آمار و ارقام مربوط به این موضوع می‌توانید توانایی کشور مورد نظر برای تامین نیروی انسانی در زمینه‌هایی مانند نظامی، تجاری و … بررسی کنید. به زبانی ساده هر چقدر یک جمعیت جوانتر باشد، آن کشور از لحاظ تامین نیروی انسانی موردنیاز غنی‌تر باشد، تمایل کمتری نسبت به پذیرش مهاجران خارجی و نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد  در عین حال برای تامین برخی نیازها، این نیروی جوان بازار خوبی است. به همین علت امروزه نرخ خام زاد و ولد، نرخ باروری، نرخ مرگ و میر و امید به زندگی، برای سیاستمداران یک کشور امری بسیار حیاتی است؛ که بر بسیاری تصمیمات آنها اثری مستقیم دارد.

به گزارش عمان چنس، کشور عمان نیز به عنوان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه‌ای که پذیرای سرمایه گذاران خارجی از گوشه گوشه دنیاست از این موضوع مستثنی نیست و تامین نیروی کار کافی برای شرکت‌های مختلفی که در این کشور سرمایه گذاری می‌کنند. این نکته اساسی از نظر سلطان این کشور دور نمانده است. در اینجا به صورت مختصر در مورد این آمار و ارقام صحبت خواهیم کرد.

بررسی رشد جمعیت در عمان

بر اساس آمار و بررسی‌های به دست آمده میزان رشد جمعیت در عمان در بین سالهای 2023 تا 2028 چیزی حدود 0.8 میلیون نفر خواهد بود _ یعنی شاهد رشد 16.74+ خواهیم بود. بر این اساس جمعیت عمان تا سال 2028 به مقداری حدود 5.59 میلیون نفر خواهد رسید.

بر اساس تعریف صندوق بین المللی پول، جمعیت یک کشور عبارتست از تعداد افرادی که در دامنه سرشماری یک کشور قرار می‌گیرند.

بررسی رشد جمعیت عمان در سال‌های 2020 تا 2021

با توجه به بررسی‌های انجام شده در رابطه میزان تغییرات جمعیت عمان طی این مدت، متوجه شدیم که در مقایسه با سال 2020، در سال 2021 میزان رشد جمعیت عمان چیزی جدود 0.8 درصد بوده است. که این میزان رشد نشانی از رشد بالای جمعیت در طول سال 2021 به ما نشان می‌دهد.

البته باید این نکته را در متذکر شد که روند رشد در دو سال اخیر نسبت به سال 2021 افتی چشمگیری داشته اما در نهایت در سال 2021 ما شاهد رشد مثبت جمعیت در این سال هستیم.

 

 بررسی نرخ باروری در سال 2021 در کشور عمان

متاسفانه در سال 2021 نرخ باروری در میان زنان عمانی با کاهش سهم  0.1 درصدی برای هر زن با قابلیت باروری ( چیزی معادل 3.72- درصد ) در مقایسه با سال 2020 رخ داده است. با توجه به آمارهای به دست آمده به طور کلی درصد باروری زنان در سال 2021 به کمترین میزان خود رسید و سهم هر زن با قابلیت باروری به چیزی حدود 2.62 فرزند رسید.

برای بررسی نرخ باروری در عمان رنج سنی بین ( 15 تا 44 سال در نظر گرفته شده است) که در واقع محدوده‌ی زمانی است که هر زن بیشترین آمادگی را برای باروری دارد. بر عکس آمار و اعداد صریحی که ما در رابطه با نرخ رشد تولد در دست داریم ( که شامل نوزادانی که در یک محدوده‌ی جمعیتی به دنیا می‌آیند) ومی‌توانیم با مدارکی مستند در مورد آن بحث کنیم. در رابطه با نرخ باروری چنین امکانی فراهم نیست و تنها از طریق برآوردهای ضمنی می‌توان الگویی برای نرخ باروری در زنان عمانی در سالهای تعیین شده باروری رسم نمود.

نرخ خام زاد و ولد در عمان

با بررسی آمار و ارقام به دست آمده از بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها، کشور عمان نسبت به سال گذشته به ازای هر 1000 نفر، عمان  کاهش 18.42 درصدی را شاهد بوده است. به همین دلیل، با بررسی این نرخ تولد در عمان طی سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که نرخ خام زاد و ولد به طور مداوم در حال کاهش است و این یعنی خانواده‌ها تمایلی به فرزندآوری نداشته‌اند.

نرخ خام زاد و ولد چیست ؟ اگر بخواهیم به زبانی ساده این نرخ را توضیح دهیم؛ در واقع تعداد سالانه تولد موفق و نوزادان زنده در یک جمعیت معین است که به ازای هر 1000 نفر بیان می‌شود. هنگامی که به طور هماهنگ نرخ خام زاد و ولد با نرخ خام مرگ و میر مقایسه شود، می‌‌توان نرخ افزایش طبیعی جمعیت را تعیین کرد.

جمعی

بررسی میزان امید به زندگی در میان مردمان بومی عمانی

‌با بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم که در سال 2021 نرخ کل امید به زندگی هنگام تولد در عمان نسبت به سال قبل 2.2 سال یعنی چیزی حدود (-2.94 درصد) کاهش یافته است. بدین ترتیب در کشور عمان نرخ امید به زندگی در بدو تولد به کمترین مقدار خود در سال های اخیر رسیده است.

امید به زندگی در بدو چیست؟ امید به زندگی در بدو تولد به تعداد سال‌هایی گفته می‌شود که انتظار می‌رود یک نوزاد متوسط زندگی کند، مشروط بر اینکه الگوهای مرگ و میر در زمان تولد پس از آن تغییر نکند.

بررسی میزان امید به زندگی در بدو تولد در کشور عمان

 از 2011 تا 2021 بر اساس جنسیت

‌این آمار میانگین امید به زندگی هنگام تولد در عمان را از سال 2011 تا 2021 بر اساس جنسیت نشان می‌دهد. در سال 2021، امید به زندگی در هنگام تولد برای زنان در عمان حدود 74.72 سال بود، در حالی که امید به زندگی هنگام تولد برای مردان به طور متوسط حدود 70.98 سال بود.

بیشتر بخوانید:

بررسی سنی نوجوانان در عمان

بر اساس آمار به دست آمده در محدوده ی سالهای بین 2011 تا 2021، محدوده سنی بین 0 تا 14 سال، حدود 26.77 درصد از کل جمعیت عمان را تشکیل می‌دهد.

بررسی میانگین سنی در عمان

‌طبق  این آمار میانگین سنی جمعیت در عمان را از سال 1950 تا 2100 بررسی خواهیم کرد. سن متوسط سنی چیست؟ عدد سنی معینی است که طبق آن یک جمعیت را به دو گروه از لحاظ عددی مساوی تقسیم می‌کند. یعنی نیمی از افراد کمتر از این سن و نیمی بزرگتر هستند. این یک شاخص واحد است که توزیع سنی یک جمعیت را خلاصه می کند. در سال 2020، میانگین سنی جمعیت در عمان 28.8 سال بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *