به‌روزرسانی فعالیت‌های ممنوعه برای سرمایه‌گذاران خارجی در عمان

وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری روز یکشنبه با هدف ایجاد فرصت‌های بیشتر برای شرکت‌های کوچک و متوسط متعلق به عمانی‌ها، مقررات سرمایه‌گذاری خارجی را به‌روزرسانی کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، تصمیم جدید وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری، برخی از فعالیت‌ها را از دریافت سرمایه‌گذاری خارجی منع و آن را منحصراً برای سرمایه‌گذاران عمانی محدود می‌کند.

هدف این طرح فراهم کردن فرصت‌هایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط متعلق به عمان برای حفظ هویت ملی است. این وزارتخانه در ادامه گفت: این فهرست برای همگامی با تحولات اقتصادی در هر مرحله به روز می‌شود.

این وزارتخانه گفت که هدف از این تصمیم حفظ تعادل بین جذب سرمایه گذاری‌های کیفی و تشویق پروژه‌های کارآفرینان است، زیرا دولت به دنبال توانمندسازی کسب و کارهای آنلاین برای تقویت اقتصاد است.

تصمیم این وزارتخانه فهرست فعالیت‌های ممنوعه برای سرمایه گذاری خارجی را به روز و آنها را فقط به سرمایه گذاران عمانی محدود می‌کند.

خبر خوب برای غیر عمانی‌ها این است که شرکت‌های خارجی می‌توانند در مراکز توانبخشی سرمایه‌گذاری کنند و به فعالیت بپردازند.

فعالیت‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری خارجی در آن‌ها ممنوع است، شامل فعالیت‌های جوجه‌کشی طیور (به استثنای طرح‌های با ظرفیت تولید بالا)، زنبورداری، تولید عسل و موم، ماهیگیری دریایی، کشتار، تولید خرگوش و پرندگان (به استثنای طرح‌هایی با ظرفیت تولید بالا) است. فعالیت چاپ با استفاده از دستگاه‌های کپی، رایانه و سایر ماشین‌های اداری مانند دستگاه فتوکپی یا دستگاه کپی حرارتی، حمل و نقل و فروش آب غیر شرب و اجاره جرثقیل‌هایی که توسط کارگران اداره می‌شوند، نباید توسط سرمایه گذار خارجی تأمین بودجه شوند.

بیشتر بخوانید:

اجاره ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی، اجاره تجهیزات ساختمانی یا تخریب، پرورش دام به جز پروژه‌های با ظرفیت تولید بالا، پرورش ماهی و حیوانات دریایی، فروش محصولات ماهی، خرده فروشی در فروشگاه‌های فرآورده های گوشتی، فعالیت در فروشگاه‌های تخصصی ماهی و سایر غذاهای دریایی و محصولات آن‌ها، فعالیت خرده فروشی در فروشگاه‌های گیاهان طبیعی و فعالیت خرده فروشی در فروشگاه‌های گیاهان دارویی هم برای سرمایه‌گذاران خارجی ممنوع شده است.

فروش پرندگان، حیوانات خانگی، ماهیان زینتی و متعلقات آن‌ها، فعالیت یدک کشی وسایل نقلیه، خرید و فروش اراضی و املاک و تقسیم آن‌ها، مدیریت و اجاره اموال هم توسط سرمایه‌گذاران خارجی ممنوع شده است. همچنین، خارجی‌ها دیگر نمی‌توانند فعالیت مدیریت ساختمان (مالکی یا اجاره ای)، فعالیت ارزیابی املاک، فعالیت مدیریت ساختمان (بر اساس حق الزحمه یا قرارداد)، فعالیت مدیریت انجمن صاحبان املاک و خدمات مراقبت از حیوانات خانگی نیز داشته باشند.

فعالیت‌هایی که قبلاً هم امکان سرمایه‌گذاری خارجی در آن‌ها وجود نداشت، شامل موارد زیر بودند: تهیه شیرینی عمانی، خنجر عمانی، خرده فروشی در فروشگاه‌های خنجر عمانی، سلاح‌های سنتی، صنایع دستی و خیاطی و بافندگی، خیاطی عباهای زنانه، حمل و نقل و فروش آب آشامیدنی، تعمیر برق خودرو، شارژ باتری، تعمیر و تمیز کردن رادیاتور خودرو، تعمیر لاستیک و چرخ فلزی , تعمیر ترازو خودرو, ایستگاه‌های شستشو و روغن کاری, تعویض روغن خودرو، تعمیر کولر خودرو, تعمیر اگزوز خودرو, نظافت و پولیش خودرو, عمده فروشی میوه و سبزیجات, عمده فروشی گاز پخت و پز و گاز مایع, فروش خرده فروشی در فروشگاه‌های عسل، جایگاه‌های سوخت خودرو، و پمپ بنزین‌های گازوئیل، فروشگاه‌های لوازم عروسی، خرده فروشی در فروشگاه‌های آتش بازی، خرده فروشی در فروشگاه‌های سیلندر خالی گاز، خرده فروشی در فروشگاه‌های کارت عروسی، حمل و نقل و ثبت نام زائران حج، ارزش گذاری خودروهای باطل، نمایندگی بیمه کمیسیون، کارگزاری املاک، دفاتر کار (استخدام)، دفاتر کاریابی، نظافت عمومی ساختمان‌ها، خدمات کپی و چاپ اسناد و مدارک و ردیابی دفاتر معاملات، نصب و مونتاژ تابلوهای نئون، مدیریت و بهره برداری از جایگاه‌های سوخت.

فعالیت‌هایی که برای حوزه گردشگری انجام می‌شوند، از این قاعده مستثنی هستند.

انتهای پیام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *