کشف آثار باستانی با قدمت 4 هزار و 300 ساله در عمان

محققان دانشگاه گوته به کشف مهمی در ولایت ابرا واقع در استان الشرقیه شمالی دست یافته اند.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، کشف سه شمش مس اطلاعات جدیدی در مورد شبکه‌های تجاری عصر برنز و نحوه انتقال مس در فواصل طولانی ارائه ‌می‌دهد. این کشف بسیار حائز توجه است، زیرا اهمیت مس را در این دوره زمانی و نحوه استفاده از آن برای ساخت ابزار و سلاح روشن می کند.

بر اساس بیانیه ای که توسط دانشگاه گوته منتشر شد، در حالی که محققین در حال بررسی آثار چندین محل استقرار در شرق عمان بودند، یک توده حاوی سه شمش مس را از یک گودال آزمایشی کشف کردند. اعتقاد بر این است که شمش‌ها 4 هزار و 300 سال قدمت دارند.

توده حاوی شمش مس در یک گودال آزمایشی در ابرا پیدا شد. شمش‌ها به شکل مخروط گرد بوده و از بیرون دچار خوردگی شده‌اند. به گفته دکتر استفانی دوپر،«یافتنی مانند این بسیار نادر است.» عمان مرکز مهم تولید مس در عصر مس بود. این منطقه دارای ذخایر فراوان مس بود و این فلز به سایر نقاط جهان مبادله می‌شد. کشف سه شمش مس در ابرا بینش جدیدی از تجارت باستانی مس در این منطقه ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کشف این شمش‌های مس بسیار مهم است زیرا بینشی در مورد شبکه‌های تجاری عصر برنز ارائه می‌دهد. محققان بر این باورند که شمش‌ها در یک کارخانه ذوب محلی تولید شده‍اند. مس یک کالای مهم در این دوره زمانی بود و برای ساخت ابزار و سلاح استفاده می‌شد. این شمش‌ها احتمالاً از معادن در کوه‌های حجر به سواحل شرقی عمان منتقل و سپس به سایر نقاط جهان ارسال می‌شدند.

آنها همچنین حدس می‌زنند که مس به تمدن‌های باستانی بین النهرین و تمدن دوره سند مبادله می‌شد. این تمدن‌ها به تجارت با عمان در دوران مس معروف بودند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *