پایین‌ترین نرخ تورم تاریخ عمان طی دو سال اخیر

نرخ تورم سالانه عمان در ماه آوریل به دلیل افزایش آهسته‌تر قیمت مواد غذایی و ثبات در قبوض آب و برق، سوخت، اجاره و حمل و نقل به پایین‌ترین سطح خود در دو سال گذشته رسید.

به گزارش عمان چنس و بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و آمار، نرخ تورم، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف کننده اندازه‌گیری می‌شود، در آوریل 2023 از 1.6 درصد در ماه مارس و 1.9 درصد در فوریه سال جاری به 1.1 درصد کاهش پیدا کرد.

تورم سالانه عمان در چند ماه گذشته به دلیل کاهش تورم جهانی و اقدامات دولت که قیمت سوخت و کالاهای اساسی را محدود کرده بود، به طور مداوم در حال کاهش بوده است.

تورم قیمت مصرف کننده برای اقلام غذایی که وزنی نزدیک به 24 درصد در شاخص قیمت مصرف‌کننده عمان دارند، در ماه آوریل با سرعت 2.7 درصدی در مقابل 4.1 درصد در مارس افزایش یافت. تورم پایین 19 ماهه مواد غذایی عمدتاً به کاهش شدید 9 درصدی قیمت سبزیجات در آوریل نسبت به سال گذشته نسبت داده می‌شود.

در میان اقلام غذایی، قیمت روغن پخت و پز در ماه آوریل 7.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، اما قیمت نان و غلات با نرخ کمتری 3.3 درصد رشد کرد. قیمت گوشت افزایش آهسته 0.9 درصدی را ثبت کرد، در حالی که قیمت ماهی و محصولات دریایی در آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.3 درصد افزایش یافت. قیمت مصرف کننده میوه‌ها 1.9 درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر، قیمت تمام شده مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال 2022 ثابت مانده است و تنها 0.15 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

کمترین تورم در بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

صندوق بین المللی پول انتظار دارد تورم سالانه عمان در سال جاری به دلیل یارانه‌ها، سقف قیمتی برخی محصولات و تقویت دلار آمریکا که ریال عمان به آن وابسته است، کاهش بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، انتظار می‌رود عمان برای سال 2023 متوسط تورم 1.9 درصدی را ثبت کند که کمترین تورم در شورای همکاری خلیج فارس است. پس از عربستان سعودی که نرخ تورم تنها 2.5 درصد در سال گذشته ثبت شده بود، در سال 2022، پس از عربستان سعودی که نرخ تورم 2.5 درصدی را ثبت کرد، این کشور شاهد دومین پایین ترین نرخ تورم در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با 2.8 درصد بود.

در آخرین گزارش چشم انداز اقتصادی منطقه‌ای خود، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تورم در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در دو سال آینده بیشتر کاهش می‌یابد و به طور متوسط در سال 2023 به 2.9 درصد و در سال 2024 به 2.3 درصد می‌رسد.

تورم کمتر در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عمدتاً به مداخلات دولتی مانند سقف قیمت برخی محصولات، یارانه‌ها برای محصولات کلیدی یا خدمات آب و برق و تقویت دلار آمریکا نسبت داده می‌شود که همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارزهای خود را به آن وابسته کرده‌اند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *