ایران و عمان؛ رابطه‌ای با افق‌های روشن

روابط عمان و ایران در زمینه های مختلف شاهد رشد چشمگیری بوده است که به راستی نشان دهنده روابط ریشه ای دوستی دو کشور همسایه است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از تایمز آو عمان، سفر رسمی پادشاه عمان، سلطان هیثم بن طارق به ایران، موید روابط پایدار این دو کشور است. این روابط مبتنی بر احترام متقابل و حسن همجواری است.

همچنین مذاکراتی که سلطان هیثم با دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران انجام خواهد داد، افق‌های گسترده‌تری را برای همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری باز می‌کند. رهبران دو کشور همچنین در این گفت وگو درباره مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر می‌کنند.

طی دو سال گذشته، مبادلات تجاری بین عمان و ایران با 27.9 درصد رشد به 320.8 میلیون ریال عمانی تا پایان سال 2022 رسید.

داده‌های منتشرشده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که کل صادرات عمان به ایران در سال 2022 بالغ بر 207.4 میلیون ریال عمانی بوده است که از این میزان 4.2 میلیون ریال ارزش صادرات با مبدا عمان است. این مبلغ در سال 2021 حدود 1.2 میلیون ریال بود.

مهم‌ترین صادرات عمان شامل ماشین آلات، دستگاه‌ها و تجهیزات عملیات حرارتی، صفحات، ورق‌ها، نوارها، محصولات پلی متاکریلات، روان کننده موتورهای دیزلی، ابزارهای اپتیک، تجهیزات معاینه پزشکی و تجهیزات الکتریکی است.

در همین حال، کل واردات عمان از ایران در سال 2022 بالغ بر 113.4 میلیون ریال در مقایسه با 98.7 میلیون ریال در سال 2021 بوده است. این واردات شامل دام و محصولات نیمه تمام فولاد آهن و قطران نفتی و همچنین میوه، میگو و حیوانات زنده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری در سال های 2021 و 2022 به نفع عمان بوده و به ترتیب به 53.3 میلیون و 94 میلیون ریال رسیده است.

طبق اعلام وزارت بازرگانی، صنعت و تشویق سرمایه‌گذاری، تعداد شرکت‌های ایرانی فعال در عمان تا پایان سال 2022 به بیش از 1 هزار و 847 مورد رسیده است. بیش از 3 هزار و 600 ایرانی با مبلغی بالغ بر 196.6 میلیون ریال در عمان حضور فعال دارند. این مبلغ، 87.5 درصد از سرمایه‌گذاری‌های ایرانی‌ها را شامل می‌شود.

تعداد شرکت‌های دارای سهام ۱۰۰ درصد ایرانی به 1 هزار و 346 شرکت رسیده است. این رقم معادل 72.9 درصد از کل شرکت‌های دارای سرمایه گذاری ایرانی است.

همچنین، همچنین تعداد کل سهامداران ایرانی این شرکت‌ها به بیش از 2 هزار و 623 نفر می‌رسد.

همچنین ارزش سهم ایران در این شرکت‌ها بالغ بر 6 میلیون ریال بوده است، در حالی که شرکت‌های با 50 درصد سهم ایران، ارزش کل مشارکت 148.8 میلیون ریالی را دارند.

بیشتر بخوانید:

بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی از نظر تعداد فعالیت‌های دارای مجوز رتبه اول را در بین سایر بخش‌ها دارد. تعداد فعالیت‌های این حوزه به بیش از 2 هزار و 100 مورد رسید که معادل ۶۵.۳ درصد از کل فعالیت‌های دارای مجوز در بخش‌های یادشده است.

بیش از 793 مجوز برای فعالیت‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه واردات و صادرات در عمان هم به تازگی صادر شده است.

آمارها حاکی از آن است که ایران از نظر تعداد ثبت تجاری در عمان با 4 هزار و 496 ثبت تجاری در پایان سال 2022 رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

ابراهیم احمد المعینی سفیر عمان در ایران تاکید کرد که سفر رسمی سلطان هیثم بن طارق به تهران به توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند. انتظار می‌رود که این سفر منجر به امضای چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم  شود که برای منافع دو کشور است.

المعینی در بیانیه‌ای به خبرگزاری عمان با اشاره به اینکه عمان و ایران روابط تاریخی و پایداری دارند، خاطرنشان کرد: «عمان در روابط خود با سایر کشورها بر چندین اصل از جمله اعتبار و شفافیت متکی است. وی تاکید کرد که این اصول عمان را قادر می‌سازد تا نقش برجسته‌ای در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.»

علی نجفی خوشرودی، سفیر ایران در عمان نیز در این دیدار گفت: «سفر رسمی سلطان هیثم بن طارق به تهران و دیدار ایشان با مقام معظم رهبری موجب افزایش مشارکت و همکاری بین نهادهای مختلف عمانی و ایران خواهد شد.»

سفیر ایران در عمان به خبرگزاری عمان گفت: «سال‌ها است که این دو کشور با هم رابطه صمیمانه داشته‌اند. هماهنگی‌ها و رایزنی‌های دو کشور در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و بین المللی و پرونده‌های اقتصادی و سیاسی که برای منافع دو کشور و ملت‌های آن‌هاست، ادامه دارد.»

خوشرودی افزود: «مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور طی دو سال گذشته سه برابر شده است. مبادلات تجاری عمان و ایران با رشد 60 درصدی در سال گذشته به 2 میلیارد دلار رسید.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تلاش‌های انجام شده برای تقویت حمل‌ونقل هوایی و دریایی بین عمان و ایران کمک قابل توجهی به تقویت مبادلات تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط خواهد کرد.»

سفیر ایران خاطرنشان کرد: «لغو روادید سفر برای اتباع دو کشور کمک زیادی به ارتقای گردشگری و مبادلات تجاری کرده است. این امر باعث افزایش تعداد پروازهای روزانه بین مناطق مختلف ایران و عمان شد.»

وی با تاکید بر اینکه عمان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد، گفت: «رهبر ایران همواره از نقش متعادل و تاثیرگذار عمان در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی تمجید می‌کند.»

در همین حال، محمد عبدالحسین باقر، رئیس طرف عمانی در شورای بازرگانی عمان و ایران، گفت: «سفر رسمی آتی سلطان هیثم بن طارق به ایران اهداف بسیاری را دنبال می‌کند که این امر باعث ارتقای روابط اقتصادی و تقویت مبادلات تجاری، پروژه‌های مشترک و مشارکت‌های سرمایه گذاری متقابل می‌شود.

اتاق بازرگانی و صنعت عمان با همکاری طرف ایرانی در سال جاری چندین نمایشگاه تجاری عمانی و ایرانی در دو کشور برگزار می‌کند.

شورای بازرگانی عمان و ایران چندین برنامه تجاری و سرمایه گذاری را برای تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور تنظیم کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *