افزایش 33 درصدی واردات و صادرات عمان

ارزش واردات و صادرات عمان 33 درصد افزایش یافت و به ارزش 44.9 میلیارد ریال در پایان سال 2022 رسید که نسبت به  رقم 33.8 میلیارد ریال در سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش عمان چنس و به گفته اداره کل گمرک (پلیس سلطنتی عمان)، افزایش شدید تجارت دو طرفه تأثیر مثبتی بر اقتصاد عمان خواهد داشت و فرصت‌های شغلی جدیدی را نیز ایجاد می‌کند. کمک به این رشد افزایش تقاضا برای محصولات عمانی در بازارهای بین المللی، به ویژه نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی، فلزات، مواد شیمیایی و منسوجات است.

در عین حال، عمان همچنان به واردات مواد غذایی، ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل و مواد شیمیایی متکی است. اداره گمرک خاطرنشان کرد: «رشد حجم تجارت نشان‌دهنده رشد اقتصاد کشور است و تقاضا برای این دسته از محصولات در حال افزایش است.»

علاوه بر این، افزایش حجم تجارت می‌تواند روابط اقتصادی عمان با سایر کشورها را تقویت کند، شبکه‌های تجاری آن را گسترش دهد و دسترسی به توافق نامه‌های تجاری بین المللی بیشتری را فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

موسسه مالی بین المللی پیش‌بینی می‌کند اکثر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مشکلی برای تجارت نخواهند داشت. با اینکه قیمت هر بشکه نفت در سال 2023 حدود 15 دلار کاهش داشته است، باز هم می‌توان افق روشنی را برای عمان متصور شد.

فشارهای تورمی هم در سطح 2.6 درصد باقی خواهد ماند. این امر ناشی از  نرخ های ارز ثابت، قیمت های سقف مواد غذایی و محصولات سوختی، انعطاف پذیری بازار کار (که نیروی کار خارجی بیش از 60 درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهد) و قیمت اجاره کمتر در میان افزایش عرضه است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *