معرفی عمان به عنوان چهارمین صادرکننده برتر کود در جهان

عمان به دلیل ذخایر فراوان گاز طبیعی و موقعیت استراتژیک خود در سال‌های اخیر به عنوان یکی از صادرکنندگان برتر کود در جهان ظاهر شده است. صنعت کود در این کشور به سرعت در حال رشد بوده است و چندین بازیگر اصلی در کارخانه‌های جدید سرمایه گذاری کرده و ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش عمان چنس وبه نقل از بانک جهانی، عمان در سال 2021 به ارزش 1.38 میلیارد دلار کود صادر کرده است که پس از روسیه، چین و عربستان سعودی در رده چهارم قرار دارد. طبق گزارش انجمن بین المللی کود، در سال 2022، کودهای شیمیایی به ارزش 2.6 میلیارد دلار صادر شد.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت عمان به عنوان صادرکننده کود، نزدیکی آن به بازارهای عمده در آسیا است. موقعیت این کشور در دریای عرب، آن را به مرکزی ایده آل برای حمل و نقل محصولات کود به کشورهایی مانند هند، پاکستان و بنگلادش تبدیل می کند که از بزرگترین مصرف کنندگان کود در جهان هستند.

بیشتر بخوانید:

عمان علاوه بر موقعیت استراتژیک خود دارای ذخایر فراوان گاز طبیعی نیز می باشد که منبع اصلی تولید کودهای شیمیایی است. همین امر، کشور عمان را قادر می‌سازد تا صنعت پتروشیمی پررونقی را توسعه دهد و چندین بازیگر اصلی در کارخانه‌های جدید سرمایه گذاری کرده و ظرفیت تولید خود را گسترش دهند.

یکی از بزرگترین بازیگران صنعت کود عمان، شرکت اومیفکو است. یکی دیگر از بازیگران اصلی در صنعت کودهای شیمیایی عمان، شرکت متانول صلاله، یک شرکت تابعه کاملاً متعلق به شرکت نفت عمان است. کارخانه مذکور ظرفیت تولید بیش از 3 هزار تن کود در روز را دارد. متانول یک ماده اولیه کلیدی برای تولید فرمالدئید است که در ساخت رزین‌های اوره فرمالدئید که یک کود معمولی است، استفاده می‌شود.

موفقیت عمان به عنوان صادرکننده کود از چشم جامعه بین المللی دور نمانده است. در سال 2021، این کشور با صادرات 4.8 میلیون تن به عنوان پنجمین صادرکننده بزرگ اوره در جهان شناخته شد. از سوی دیگر، اومیفکو اخیراً اعلام کرده است که اوره تولیدشده توسط این شرکت به 14 کشور جهان صادر می‌شود.

همچنین مطالعه ای که در سال گذشته توسط اتاق بازرگانی اعراب و برزیل تهیه شد نشان داد که عمان از جمله کشورهای عربی است که می‌تواند کودهای صادراتی روسیه را به برزیل عرضه کند. در این مطالعه آمده است که عمان می‌تواند کودهای شیمیایی (مخلوط نیترات و فسفات و مخلوط نیترات آمونیوم در محلول آبی یا آمونیاک) را به برزیل ارائه دهد. اعلام شده است که صادرات کود توسط عمان به برزیل پتانسیل رسیدن به مرز یک میلیارد دلار را دارد. در سال 2020، عمان حدود 65 میلیون دلار کود به برزیل را صادر کرده است.

انتظار می‌رود که صنعت کود عمان به دلیل تقاضای قوی بازارهای کلیدی آسیا به رشد خود ادامه دهد. دولت عمان همچنین با برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های جدید و ایجاد انگیزه برای شرکت‌ها برای گسترش فعالیت‌های خود، متعهد به حمایت از این صنعت است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *