سفر پادشاه عمان به مصر

سلطان هیثم بن طارق روز یکشنبه عازم جمهوری عربی مصر شد. با این سفر، روابط عمان و مصر قرار است وارد فاز جدیدی شود و دوران نوینی از شکوفایی و همکاری‌های گسترده آغاز شود.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، این دیدار تاکیدی بر عمق روابط تاریخی بین عمان و مصر و اشتیاق رهبران دو کشور برای تقویت روابط است.

دو کشور دارای روابط عمیقی هستند که با سفر تاریخی سلطان هیثم که اولین سفر رسمی وی به مصر از زمان به دست گرفتن قدرت توسط رئیس جمهور مصر در 11 ژانویه 2020 است، بیشتر تقویت خواهد شد.

روابط دو کشور با سفر رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی به مسقط در ژوئن 2022 تقویت شد و با سفر سلطان هیثم تأثیر مثبت بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است عمان و مصر در جریان سفر رئیس جمهور سیسی به عمان تفاهم نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی متعددی امضا کردند.

بیشتر بخوانید:

روابط عمان و مصر بر اساس اصول مستحکم و پایدار است که در پیشرفت ملموس دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی منعکس شده است.

ارقام منتشر شده توسط مرکز ملی آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که حجم مبادلات تجاری بین عمان و مصر در سال 2022 به 393.628 میلیون ریال در مقایسه با 217.742 میلیون دلار در سال 2021 افزایش یافته است.

ارزش صادرات عمان به مصر از 157.515 میلیون ریال در سال 2021 به 298.077 میلیون ریال در سال 2022 افزایش یافت، در حالی که ارزش واردات در سال 2022 به 95.551 میلیون ریال رسید که در سال 2021 حدود 60.227 میلیون ریال بود.

داده‌ها نشان می‌دهد که تراز تجاری بین دو کشور در سال 2022 به نفع عمان بوده و بالغ بر 202.526 میلیون ریال به ثبت رسیده است.

اشتیاق دو کشور برای تبادل نظر در مورد موضوعات مورد علاقه مشترک در دیدارهای سطح بالا بین رهبران و مقامات عالی منعکس شده است و در تماس های مستمر بین سلطان هیثم و رئیس جمهور سیسی مشهود است.

دیپلماسی عمان و مصر بر روی دیدگاه های بسیاری، به ویژه مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و امنیت بین المللی، همگرایی دارد.

دهه‌ها است که عمان و مصر روابط صلح‌طلبانه و مؤثری دارند. در نتیجه این روابط، توافق‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک در چندین زمینه صورت گرفته است.

سفر سلطان هیثم به مصر و دیدار وی با رئیس جمهور سیسی، انگیزه‌ای به روابط دوجانبه خواهد داد و آغازی جدید برای ایجاد آینده‌ای مرفه برای مردم دو کشور خواهد بود. این بازدید چشم اندازهای همکاری در زمینه‌های تجاری و سرمایه گذاری را در زمینه‌های مختلف ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *