استقبال عمان از حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب

معاون نخست وزیر عمان در امور روابط و همکاری‌های بین المللی و نماینده شخصی سلطان هیثم از بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عرب ابراز خرسندی کرد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، سید اسعد بن طارق السعید، معاون نخست وزیر عمان در امور روابط و همکاری‌های بین المللی و نماینده شخصی سلطان هیثم، روز جمعه در افتتاحیه ا سی و دومین جلاس سران کشورهای عربی در جده در عربستان سعودی سخنرانی کرد.

وی در ابتدا درود اعلیحضرت سلطان هیثم بن تاریک و حمایت و پشتیبانی وی از سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی را ابلاغ کرد.

وی همچنین از همه رهبران عرب به خاطر تلاش‌هایشان برای احیای همبستگی عربی، پایان دادن به بحران‌های منطقه از طریق راه‌حل‌های عربی و هموار کردن مسیر برای آینده روشن ملت تشکر کرد. سید اسعد بن طارق السعید گفت: «این به نفع کشورهای ما، مردم ما و ملت عرب خواهد بود. بدون شک، نشست‌های این چنینی تاثیر مثبتی بر دیگر کشورهای جهان خواهد داشت.»

سید اسعد گفت: «سلطان هیثم در اولین سخنرانی خود پس از به دست گرفتن قدرت، متعهد شد که به حمایت از اتحادیه عرب ادامه دهد، با رهبران کشورهای عربی همکاری کند، زندگی شهروندان را بهبود بخشد و این منطقه را از درگیری‌ها و اختلافات دور کند و گام بردارد. در این صورت، یکپارچگی اقتصادی ایجاد خواهد شد.»

بیشتر بخوانید:

وی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش افزود: «ما خرسندیم که کشور سوریه به اتحادیه کشورهای عرب بازگشته است. مایلیم از حضور و مشارکت رئیس جمهور بشار اسد در این نشست ابراز خرسندی کنیم. ما اطمینان داریم که به خواست خدا، سوریه وضعیت خود را به عنوان یک کشور تاریخی و عروس دنیای عرب مجدداً به دست خواهد آورد.»

وی در پایان گفت: «عمان اطمینان دارد که حفظ و توسعه اتحادیه عرب موجب تحکیم پیوندهای همکاری، یکپارچگی و تبادل منافع بین کشورهای عربی و سایر کشورهای جهان خواهد شد.»

بیانیه جده

بیانیه جده که در سی و دومین نشست اتحادیه عرب صادر شد، بر اهمیت تقویت اقدامات مشترک اعراب بر اساس مبانی، ارزش‌ها و منافع مشترک تاکید کرد. در این بیانیه بر ضرورت «وحدت، همبستگی و همکاری برای حفظ امنیت و ثبات، حفاظت از حاکمیت و تلاش برای پیشرفت در کشورهای عربی و تلاش در جهت یک سرنوشت مثبت» تاکید شده است.

این بیانیه به چندین موضوع کلیدی پرداخت. این سازمان مجددا بر محوریت موضوع فلسطین تاکید کرد و نقض حقوق فلسطینیان را محکوم کرد و خواستار حل و فصل جامع و عادلانه بر اساس راه حل دو کشور شد. از جامعه بین المللی خواسته شد تا به وظایف خود در پایان دادن به اشغال شهر بیت المقدس و اماکن مقدس آن عمل کند.

رهبران عرب نسبت به بحران سودان ابراز نگرانی کردند و بر اهمیت تنش‌زدایی، گفتگو و اتحاد برای بازگرداندن امنیت و ثبات تاکید کردند.

اتحادیه عرب از تصمیم برای از سرگیری مشارکت هیئت های دولتی سوریه در نشست های خود با حمایت از ثبات و حفظ وحدت ارضی سوریه استقبال کرد. همچنین بر تلاش های پان عربی برای کمک به سوریه برای غلبه بر بحران آن تاکید شد.

در این بیانیه از تلاش‌ها برای دستیابی به امنیت، ثبات و صلح در یمن از طریق راه‌حل سیاسی جامع بر اساس مراجع مورد توافق حمایت شده است.

رهبران همچنین با لبنان ابراز همبستگی کردند و خواستار گفتگو میان احزاب لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور و اجرای اصلاحات لازم برای رسیدگی به بحران این کشور شدند.

این بیانیه بر اهمیت سرمایه گذاری در منابع، رسیدگی به چالش ها و استفاده از فناوری برای دستیابی به رنسانس صنعتی و کشاورزی اعراب تاکید کرد. همچنین، بر همبستگی، وابستگی متقابل و اتحاد بین کشورهای عربی برای دستیابی به آرزوهای مردم عرب تشویق شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *