افزایش 92 درصدی و 960 میلیون دلاری ارزش پروژه‌های اقتصادی در عمان

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی که روز چهارشنبه منتشر شد، ارزش کل پروژه‌های اعطا شده در عمان در سه ماهه اول سال 2023 به 960 میلیون دلار رسید که در مقایسه با 501 میلیون دلار پروژه در سه ماهه اول سال گذشته، نزدیک به 92 درصد افزایش داشت.

به گزارش عمان چنس و به نقل از شرکت کامکو مستقر در کویت، پروژه‌های شورای همکاری خلیج فارس با وجود چالش‌های اقتصادی جهانی مانند آشفتگی بخش بانکداری جهانی، تورم بالاتر و درگیری‌های اوکراین و روسیه در طول سه ماهه اول افزایش یافته است.

در رابطه با پروژه‌های جدید برنامه‌ریزی‌شده در عمان، این گزارش اذعان دارد که عمان در حال حاضر حدود 7.8 میلیارد دلار قرارداد در مرحله مناقصه یا ارزیابی دارد.

ارزش کل قراردادهای منعقد شده در شش کشور شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد افزایش یافته و به 29.9 میلیارد دلار در مقایسه با 19.3 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2022 رسیده است.

از نظر طبقه بندی ، بخش مواد شیمیایی بیشترین افزایش را در ارزش پروژه‌های واگذار شده در طول سال داشته است و 4.7 میلیارد دلار افزایش سال به سال در جوایز قراردادهای جدید را به ثبت رسانده و در مجموع به 5.7 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2023 رسیده است.

بیشتر بخوانید: 

بر اساس این گزارش، رشد پروژه‌ها در شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه اول تا حدی ناشی از عزم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تنوع بخشیدن به اقتصادهای خود در راستای هیدروکربن زدایی بوده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از پروژه‌هایی در بخش صنعتی مانند آلومینیوم، فولاد و سایر پروژه‌های تولید تجهیزات صنعتی حمایت و سرمایه گذاری کرده‌اند.

به جز بحرین، تمام بازارهای شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه اول سال 2023 رشد قابل توجهی را به ثبت رساندند. عربستان سعودی در سه ماهه اول سال جاری همچنان بزرگترین بازار پروژه‌های اقتصادی در شورای همکاری خلیج فارس بوده است.

عربستان سعودی به تنهایی بیش از 44.6 درصد از قراردادهای منعقد شده در منطقه شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه اول را به خود اختصاص داده است، در حالی که عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر مجموعاً 84.1 درصد از کل پروژه های شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می‌دهند.

شرکت سرمایه گذاری کامکو با استناد به برآوردهای پروژه‌های MEED اعلام کرد که پروژه های شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند در سال 2023 به مجموع 110 میلیارد دلار آمریکا برسند که به دلیل افزایش قیمت نفت و تقاضای بالای انرژی در سراسر جهان است. در این بیانیه آمده است: «انتظار می‌رود همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شاهد رشد در اعطای قرارداد باشند، به استثنای قطر که ممکن است در طول سال شاهد کاهش در قراردادها باشد.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *