کشف بقایای باستانی در ظفار

یک تیم بین‌المللی به رهبری موسسه باستان‌شناسی آکادمی چک، موفق به کشف تبرهای دستی متعلق به اولین دوره مهاجرت انسان‌ها به خارج از آفریقا، گورستان‌های با نقشه مدور، حکاکی‌های روی صخره و استون هنج در عمان شد.

به گزارش عمان چنس و به نقل از مسقط دیلی، این تیم سومین فصل حفاری خود را در ماه مارس در عمان با موفقیت به پایان رساند و نمونه‌هایی را جمع آوری کرد که اکنون توسط کارشناسان در حال تجزیه و تحلیل است و به بازسازی قدیمی ترین تاریخ بزرگترین صحرای شنی جهان موسوم به ربع الخالی کمک می‌کند.

باستان شناسان اهل چک برای مدت طولانی بر مناطق بیابانی عمان که هنوز اکتشاف نشده‌اند، در حال اکتشاف و کار کردن هستند. بیش از 20 باستان شناس و زمین شناس از ده کشور جهان در این کاوش‌ها و در دو مکان مختلف شرکت داشتند.

بیشتر بخوانید:

اولین تیم اعزامی در ظفار مستقر بود. تیم دوم هم در دقم فعالیت می‌کرد.

عمان؛ کریدور مهاجرت در دوران باستان

در تپه‌های شنی ربع الخالی در ظفار، محققان تبرهای دستی سنگی را کشف کردند که قدمت آن به اولین مهاجرت انسان‌ها به خارج از آفریقا در حدود 1 میلیون یا 300 هزار سال پیش برمی‌گردد. عمان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، مسیر طبیعی مهاجرت از قلب آفریقا به اوراسیا محسوب می‌شده است.

این تیم باستان‌شناسی موفق به یافتن بقایای تخم شترمرغ‌های منقرض‌شده در ارتفاع 300 متری از سطح زمین شد. یافته‌ها نشان می‌دهند که این بقایا متعلق به دورانی است که آب و هوا در عمان مرطوب‌تر بوده است.

یکی از اعضای تیم اکتشاف در مصاحبه‌ای گفت: «ما از چهار روش مختلف تاریخ‌گذاری موفق شدیم داده‌های ارزشمندی را برای بازسازی آب و هوا و تاریخ بزرگترین صحرای ماسه‌ای جهان به دست بیاوریم. معتقدیم که تغییرات اقلیمی در تشکیل تمدن‌ها و سکونتگاه‌های کهن بشری نقش مهمی داشته است.»

فعل و انفعالات کشف شده فرهنگ‌های باستان شناسی آفریقایی و عربی، تحرک جمعیت انسان‌های مدرن را مشخص می‌کند.

مواجهه با این یافته‌ها با تنوع ژنتیکی دو منطقه و ایجاد دیدگاه جامع تری از شکل گیری جامعه معاصر در جنوب عربستان جالب خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *