مزایای سرمایه‌گذاری در عمان

سرمایه‌گذاری خارجی مطمئن همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه‌گذاران سراسر دنیا است.

به گزارش عمان چنس،عمان کشوری با چارچوب قانون تجارت مدرن، احترام به بازارهای آزاد، موقعیت مکانی عالی، محیطی مناسب برای تجارت، تقدس قرارداد و احترام به حقوق مالکیت برای سرمایه‌گذاری است.  موقعیت جغرافیایی مناسب عمان باعث شده است که این کشور دسترسی به خطوط کشتیرانی مهمی در حوزه خلیج فارس، آفریقا و شبه قاره هند داشته باشد.

همه ساله گردشگران زیادی از عمان دیدن می‌کنند، چون این آثار باستانی متعدد و طبیعت خاصی دارد. 3 هزار کیلومتر خط ساحلی عمومی هم در افزایش آمار گردشگران این کشور بی‌تأثیر نیست. همین امر، باعث تزریق پول زیادی به عمان می‌شود.

درک این نکته ضروری است که برای بقا و شکوفایی یک شرکت در هر کشوری، باید احاطه کاملی درمورد فرهنگ تجاری آن داشته باشید و برای یادگیری مفاهیم جدید آماده باشید. قبل از هر چیز، شما را با مزایای سرمایه‌گذاری در عمان آشنا می‌کنیم تا بتوانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

1- وضعیت جغرافیایی ایده‌آل: عمان در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است و کشتی‌های متعددی از آنجا عبور می‌کنند. به همین خاطر، عمان سهم عمده‌ای از ترافیک تجاری دریایی جهان را در اختیار دارد. دسترسی عمان به سایر شریان‌های تجاری دنیا مثل خلیج فارس، شبه قاره هند و آفریقا هم به آسانی میسر است.

2- سبک زندگی سالم مردم عمان و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی: شرکت‌‎های بزرگی مثل شل، لولو، والی، لیکوئید، آلکان، جیندال استیل اند پاور، لارسن اند توبرو، بی اند پی و … سرمایه‌گذاری‌های کلانی در عمان انجام داده‌اند. عمانی‌ها توافقنامه‌های تجاری متعددی با سایر کشورها مثل سنگاپور، ایالات متحده، نروژ، سوئیس، ایسلند، لیختن اشتاین و سایر کشورهای عربی به امضا رسانده است.

از سوی دیگر، عمان به عنوان امن‌ترین کشور جهان شناخته شده است که کمترین میزان جرم و جنایت در آن رخ می‌دهد. قیمت اجاره مسکن هم در عمان نسبت به سایر کشورهای عربی بسیار پایین‌تر است.

عمان یکی از سالم‌ترین کشورها برای تربیت فرزند و حضور خانواده است و تقریباً نیمی از جمعیت آن را مهاجران و کارگران خارجی تشکیل می‌دهد.

3- سلسله مراتب و نظام حقوقی: سبک مدیریتی که در عمان برای ثبت کسب و کار و شرکت غالب است، به صورت سلسله مراتبی است؛ هرچند شاید نسبت به برخی از کشورهای همسایه، این وضعیت در عمان کمتر از بالا به پایین است. بیشتر تصمیماتی که در مدیریت سطح بالا گرفته می‌شود، دستورالعمل‌های مستقیمی است که به کارکنان داده می‌شود تا از آن‌ها پیروی کنند.

بیشتر بخوانید:

قانون شریعت اسلامی منشأ تمام قوانین حاکم بر عمان است و اکثر قوانین آن بر اساس یک نظام حقوقی رایج است. سلطان نشین عمان قوانین و مقررات سختگیرانه ای دارد که به طور مداوم اصلاح می‌شوند تا چارچوب قانونی انعطاف پذیر و به‌روز را برای اداره یک تجارت در عمان ارائه دهند. دادگاه‌های تجاری کشور در مورد اختلافات تجاری تصمیم گیری می‌کنند.

4- راه‌های مشخص سرمایه‌گذاری: دو ساختار قانونی حیاتی برای شرکت‌های خارجی در عمان وجود دارد که حضور تجاری مستقیم یا غیرمستقیم در این کشور را فراهم می‌کند. حضور مستقیم از طریق یک نهاد شرکتی قابل استفاده است، در حالی که در حضور غیرمستقیم می‌تواند از طریق نمایندگان تجاری استفاده شود.

قانون شرکت‌های تجاری عمان طیف گسترده‌ای از تسهیلات مشارکت را برای یک شرکت خارجی ارائه می‌دهد.

5- ساختار مدیریتی مناسب: شرکت‌های با مسئولیت محدود موسوم به ال ال سی می‌توانند در عمان مدیر داشته باشند. اگر مدیر شرکت مذکور، خارج از عمان زندگی می‌کند، می‌تواند یک جانشین در عمان برای خودش انتخاب کند.

6- سیستم مالیاتی نشأت گرفته از فرهنگ تجاری عمان: درآمد شخصی در حال حاضر مشمول مالیات بر درآمد در کشور است. بر این اساس، افراد نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی بر درآمد ندارند و مفهوم اقامت مالیاتی در حال حاضر برای افراد تعریف نشده است.

در حال حاضر، تنها هزینه مالیات اصلی برای مشاغل عمان، مالیات بر درآمد شرکتی با نرخ 15٪ بر کل سود مشمول مالیات است. نرخ موقت ویژه 55 درصدی هم برای درآمد حاصل از فروش نفت اعمال می‌شود. توصیه می‌شود با یک شرکت خدمات مالیاتی در ارتباط باشید. طبق قانون عمان، کارکنان بخش خصوصی در صورت ناتوانی، مرگ، پیری، صدمات و بیماری‌های شغلی توسط سازمان دولتی بیمه اجتماعی بیمه می‌شوند.

کارفرمایان بخش خصوصی باید ماهیانه 10.5 درصد از حقوق پایه هر کارمند عمانی به سازمان دولتی بیمه اجتماعی پرداخت کنند. اتباع غیر عمانی با تابعیت یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که در عمان کار می‌کنند، به سازمان دولتی بیمه اجتماعی با نرخی معادل حوزه قضایی محل سکونت خود پرداخت کنند.

7- وجود مناطق آزاد: عمان یک منطقه ویژه و سه منطقه آزاد ایجاد کرده است که هر یک به موجب قانون خاصی که فعالیت های مجاز و مزایای ویژه را تعیین می کند، ایجاد شده است. مناطق آزاد به طور کلی به مالکان خارجی اجازه می دهند که مالکیت 100٪ شرکت خود را داشته باشند. عمان دارای یک محیط قانونی مناسب برای سرمایه گذاران است که هیچ محدودیتی برای سرمایه، سود یا بازگشت به کشور ندارد.

بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری خارجی عمان در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی است.

8- عوارض صادرات صفر درصد: قانون اتحادیه گمرکی شورای همکاری خلیج فارس که در سال 2003 برای رفع موانع گمرکی و تجاری بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شد، هنوز پابرجاست.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یک قانون گمرکی مشترک و یک تعرفه گمرکی یکپارچه با نرخ عوارض گمرکی استاندارد 5 درصد از هزینه کالا، ارزش حمل و نقل و بیمه را اعمال می‌کنند.

9- اقتصاد قوی و نیروی جوان پویا: عمان با جمعیت 5 میلیون نفر و بیش از 1 میلیون و 700 هزار کارمند و بیش از 239 هزار کسب و کار ثبت‌شده، یکی از رقابتی‌ترین حقوق‌ها را در منطقه خلیج فارس دارد.

دولت عمان برای کاهش وابستگی به درآمدهای هیدروکربنی بر تنوع، صنعتی‌سازی و خصوصی‌سازی تمرکز می‌کند و این کشور متعهد به تنوع اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. عمان دارای زیرساخت پیشرفته مخابراتی پیشرو است که از شبکه‌های داخلی و بین المللی به هم پیوسته پشتیبانی می‌کند.

10- چشم‌انداز عمان 2040: عمان هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینه گردشگری، هتلداری، فناوری، حمل و نقل، عطرسازی و صنایع معدنی اجرا کرده است.

تیم عمان چنس آماده ارائه خدمات برای طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها در عمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *