عمان در صدر تولیدکنندگان هیدروژن سبز در دنیا

بر اساس گزارشی که کارشناسان بانک جهانی منتشر کرده‌اند، عمان یکی از معدود کشورهای جهان است که پروژه‌های مرتبط با توسعه هیدروژن سبز را در دستور کارش قرار داده است. تأکید تمام سازمان‌های بین‌المللی بر استفاده از انرژی‌های وابسته به هیدروژن برای انتقال انرژی پاک در سراسر دنیا است.

به گزارش عمان چنس و به نقل از عمان آبزرور، کشورهای انگشت‌شماری در سراسر دنیا موفق به پایان رساندن پروژه نیروگاه‌های هیدروژن سبز در دنیا می‌شوند که عمان یکی از آن‌ها است.

در ماه‌های اخیر، عمان در شروع توسعه صنعت انرژی پاک جدید با تمرکز بر سرمایه‌گذاری در آمونیاک سبز و سایر مشتقات، از بسیاری از کشورهای خاورمیانه فراتر رفته است.

اولین پروژه آمونیاک سبز در ولایت دقم عمان آغاز شده است و پنج پروژه عمده دیگر هم در مراحل ابتدایی قرار دارند. قرار است برای سال 2023، اولین مزاینده بلوک‌های مخصوص توسعه انرژی سبز در عمان توسط شرکت هیدروم ارائه شود. طبق برآوردها، این اقدامات منجر به تولید حدود 1 میلیون تن آمونیاک سبز و سایر مشتقات آن تا پایان سال 2030 خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس گزارش‌هایی بانک جهانی، برای تحقق تعهدات تحت توافق پاریس، تقاضای جهانی هیدروژن پاک باید از هم اکنون تا سال 2050 پنج برابر شود.

این امر مستلزم افزایش 75 برابری ظرفیت تولید هیدروژن سبز از هم اکنون تا سال 2030 است. در مجموع، بیش از 500 پروژه هیدروژنی می‌بایست تا سال 2030 راه اندازی شوند، اما اکثریت قریب به اتفاق آنها هنوز در مرحله مفهومی هستند.

در این گزارش آمده است که علاوه بر افزایش ظرفیت‌ها، هزینه‌های تولید هیدروژن سبز نیز باید به طور چشمگیری کاهش یابد تا بتوان آن را در مقیاس زیاد مورد استفاده قرار داد.

به همین خاطر، هزینه‌های تولید تا سال 2030 باید حدود 2 تا 3 دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش پیدا کند.

مانع دیگر عدم وجود تعهدات لازم برای تأمین بودجه رقابتی برای این پروژه ها است.

بانک جهانی به نوبه خود اذعان دارد که متعهد به کمک به دولت‌ها و بخش خصوصی با سرمایه گذاری‌ها و راه حل‌های نظارتی در راستای توسعه خطوط لوله پروژه با کیفیت است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *