عمان و توسعه اقتصاد هیدروژن سبز

دکتر فراس علی العبدوانی، سرپرست مدیر اجرایی شرکت هیدروژن عمان «هیدروم»، تأیید کرد که این شرکت به دنبال تسریع تلاش‌ها برای توسعه صنعت و اقتصاد هیدروژن سبز در عمان و محدود کردن انتشار کربن است.

وی در بیانیه‌ای به خبرگزاری عمان گفت: «تعداد شرکت‌ها و مؤسساتی که در شرکت هیدروم به ثبت رسیده‌اند، بیش از ۱۸۰ مورد است و بیش از ۵۰ شرکت،شرایط صلاحیت مرحله اول را دریافت کرده‌اند و تعدادی از آنها مرحله احراز صلاحیت ها را پشت سر گذاشته و مراحل مناقصه را آغاز کرده‌ و اکثر شرکت‌ها نسبت به ارقام و آمار دریافتی، رضایت اولیه را نشان داده‌اند.»

سرپرست مدیرعامل «هیدروم» اظهار داشت که این شرکت از ابتدای تاسیس خود، جمع آوری مطالعات انجام شده توسط چندین سازمان دولتی و شرکت های مرتبط با بخش انرژی را آغاز کرده است. همچنین، کارشناسانی استخدام شده‌اند تا مطالعات امکان‌سنجی را انجام دهند و پتانسیل‌های لازم را برای میدان هیدروژن سبز بررسی کنند تا یک مطالعه به دست آید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مساحتی بالغ بر 50 هزار کیلومتر مربع برای پروژه‌های انرژی های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز در استان‌های الوسطا و ظفار تدارک دیده شده است، تصریح کرد: «اولین دسته از زمین‌ها در نوامبر سال گذشته عرضه شد و قرارداد واگذاری حق انتفاع تا سه ماهه اول سال جاری امضا شد. زمین‌ها در استان ظفار در دسامبر سال جاری به مزایده عمومی عرضه خواهد شد.»

وی تصریح کرد: مساحت هر قطعه زمین اختصاص داده شده برای پروژه‌های هیدروژن سبز حدود 320 کیلومتر مربع برآورد شده است که از طریق «هیدروم» برای مناقصه عرضه می‌شود. ارزش سرمایه گذاری هر قطعه زمین حدود 4 تا 5 میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

وی در نکته دیگری از صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: بخش هیدروژن سبز از جنبه‌های مختلف مثل رقابت پذیری جهانی از نظر اقتصادی و توسعه ظرفیت‌ها حائز اهمیت است.

همانطور که تحقیقات در عمان ثابت کرده‌اند، کارخانه‌ای که سالانه حدود یک میلیون تن آمونیاک تولید می‌کند، می‌تواند معادل 180 هزار تن به طور سالانه هیدروژن سبز تولید کند. به عبارتی، تولید آن به حدود 1.8 گیگاوات ظرفیت الکترولیز و 3.5 گیگاوات انرژی پاک نیاز دارد.

وی گفت: «هیدروم» قصد دارد تا سال 2030 حداقل 6 پروژه در بخش هیدروژن سبز در استان‌های مرکزی عمان و همچنین استان ظفار به بهره برداری برساند که سالانه کمتر از یک میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند که معادل حدود 10 گیگاوات ظرفیت الکترولیز و 20 گیگاوات انرژی پاک با سرمایه گذاری مورد انتظار حدود 30 میلیارد دلار است.

یاد آور می شود شرکت «هیدروم» به طور کامل متعلق به شرکت توسعه انرژی عمان و تحت نظارت وزارت انرژی و مواد معدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *