برنامه توسعه مسقط بزرگ چیست؟

با اعلام وزارت مسکن و شهرسازی عمان، برنامه جامع توسعه مسقط در سه ماهه اول سال 2023 تکمیل خواهد شد.

به گزارش عمان آبزرور، طی سمیناری که در مورد طرح جامع مسقط بزرگ برگزار شد، مقامات مربوط گزارش دادند که در فاز اول و دوم پیشرفت‌هایی حاصل شده است. این پیشرفت‌ها عمدتاً متمرکز بر جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها بود. فاز سوم روی برنامه ساختاری بر اساس داده‌های جمع آوری شده از فاز اول و دوم تمرکز خواهد داشت.

در این سمینار، نحوه برنامه‌ریزی بر ساختارهای مسقط بزرگ مورد بحث قرار گرفت،چالش‌های پیشِ رو به همراه راه‌حل‌شان بررسی شدند و تمام ابعاد مرتبط با پیاده‌سازی یک طرح جامع استاندارد موشکافی شدند.

مقامات عمانی بیان کردند در حالی که هیچ برنامه بلندمدتی برای توسعه جاده‌ها در مسقط بزرگ در دستور کار نیست، راه حل‌های دیگری مانند احداث خط مترو و قطار برای افزایش اقبال نسبت به حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

بر پایه صحبت‌های مهندس محمد السعیدی، عضو کارگروه برنامه‌ریزی، استفاده از حمل و نقل عمومی در عمان از 2 درصد باید به 20 درصد افزایش پیدا کند تا وابستگی 94 درصدی به وسایل نقلیه شخصی کاهش پیدا کند.

در این سمینار که با حضور بیش از 100 شرکت‌کننده از مؤسسات دولتی و خصوصی صورت گرفت، مزیت‌های طبیعی و تاریخی، وسایل حمل و نقل جایگزین و موثر برای برنامه توسعه، افزایش تراکم برای رشد پایدار، کیفیت خدمات، کاهش خطرات تغییرات اقلیمی، بهره مندی از سواحل و بهره برداری از دره‌ها به عنوان زیرساخت سبز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

مسقط بزرگ یکی از محرک های اصلی توسعه عمان است که بعد از ادغام آن با مناطقی مثل شهرستان برکاء، رشد اقتصادی و جمعیتی آن بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

تاکید بر بخش‌های کلیدی مانند اقتصاد،دانش و نوآوری، امور مالی، گردشگری لجستیک و صنعت به عمان کمک می‌کند تا به شهر پیشرو در سطح منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود. کشور عمان ذاتاً پتانسیل جذب گردشگر و نیروی کار را دارد.

یکی از مهمترین جنبه های طرح جامع استفاده از زمین در مناطق شهری، توزیع جمعیت، رشد اقتصادی، یکپارچه‌سازی شبکه حمل و نقل عمومی و فضاهای سبز پایدار است که از شکوفایی جامعه حمایت و از محیط زیست محافظت می‌کند.

در این سمینار، مهندس حمد النازوانی، معاون وزیر مسکن و چندین مقام مسئول دیگر حضور داشتند.

مدیر پروژه طرح جامع گفت: «نتایج تحقیقات حاکی از آن است که 45 درصد از مناطق پایتخت در معرض سیلاب وادی‌ها و 20 درصد مناطق در معرض سیلاب‌های ساحلی هستند.»

راه‌حل‌های پیشنهادی نیز عبارت بودند از: کاشت نهال و درخت، متراکم ساختن بناها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های انرژی خورشیدی و انرژی بادی و کنترل درصد شیشه‌های به‌کاررفته در ساختمان‌ها بود. برای مهار سیل نیز پیشنهاد شد مناطق پرخطر شناسایی شوند و سپس در وادی‌ها و سواحل، مهارکننده‌های استاندارد تعبیه شوند تا میزان خسارت مالی و جانی احتمالی را به حداقل برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *